Analyse: Provinsens gymnasier skaber dygtigere elever

Skrevet af admin

28/10/2015

Dagens topnyheder

Har en elev fået et højere gennemsnit, end man kunne forvente, har han eller hun formentlig fået sin studenterhue på et gymnasium i provinsen.

I hvert fald ifølge en analyse foretaget af Dansk Erhverv, hvor det konkluderes, at der er store forskelle på, hvor dygtige eleverne bliver på landets gymnasier.

Dansk Erhverv har analyseret 201 gymnasieskolers evne til at løfte eleverne, og her bliver der tegnet et billede af, at provinsen huser gymnasierne, der er bedst til at løfte elevernes faglige niveau.

I analysen er der taget højde for den enkelte elevgruppes karakterer fra folkeskolen samt forældrenes uddannelse og nuværende jobsituation.

På top-10 over de gymnasier, der løfter eleverne mest, ligger ni i provinsen. Det samme gør sig gældende for handelsgymnasierne. Samtlige ti af de bedste tekniske gymnasier ligger uden for landets større byer.

- Vi kan ikke være bekendt, at der er så store forskelle på kvaliteten af landets gymnasier. De unge, der starter på gymnasierne, kommer jo ud i den anden ende for at læse videre og bliver til morgendagens arbejdskraft, siger Mette Fjord Sørensen, uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Det Kristne Gymnasium i Skjern, Ikast-Brande Gymnasium og Campus Bornholm er ifølge undersøgelsen bedst til at hive eleverne op på et højere fagligt niveau.

I den modsatte ende finder man Rungsted Gymnasium, Holstebro Gymnasium og HF samt N. Zahles Gymnasieskole i København.

Dansk Erhverv håber, at gymnasierne vil bruge analysen til vidensdeling, så de kan lære af de skoler, der gør det godt.

Men gymnasierne lærer allerede af hinanden, lyder det fra Anne-Birgitte Rasmussen, der er formand for Danske Gymnasier.

- Det (Dansk Erhvervs analyse, red.) er useriøst arbejde, og det er ærgerligt, at de gør det. Det formudrer det seriøse arbejde, skolerne er i gang med, siger hun til Berlingske.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) hilser dog analysen velkommen og håber, at gymnasierne vil bruge den som et redskab til at se, om de "gør det godt nok".

/ritzau/