Analytiker: Der er meget på spil for Norwegian

Skrevet af admin

08/03/2015

Dagens topnyheder

Det er helt nødvendigt, at flyselskabet Norwegian lykkes med at flytte piloterne ud til andre selskaber rundt om i Europa. Det er et led i selskabets paneuropæiske ekspansion.

Det siger luftfartsanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

- Ledelsen i Norwegian kan se, at det er den vej, det går med andre flyselskaber. Hvis selskabets paneuropæiske ekspansion skal lykkes, er det helt nødvendigt, siger Jacob Pedersen.

Siden Bjørn Kjos var med til at etablere Norwegian i 1993, er det kun gået en vej for selskabet med de rødnæsede fly: Op i de højere luftlag.

Kjos har været topchef i flyselskabet siden 2002. Passagererne er strømmet til, og selskabet er vokset hurtigt. I dag flyver selskabet med 600 flyvninger hver dag mellem 126 destinationer i 38 lande.

Frem til 2014 leverede det børsnoterede og fremadstormende flyselskab pæne overskud, men i 2014 dykkede det. Norwegian fik et underskud på 1,4 milliarder norske kroner mod et overskud året før på en million norske kroner.

Egenkapitalen skrumpede fra 2,8 milliarder til 2,1 milliarder og gælden voksede fra 4,3 milliarder norske kroner i 2013 til 11,3 milliarder i 2014.

- Jeg tror ikke, Bjørn Kjos kommer til at give sig i forhandlingerne med piloterne. Men gør han det, vil det gå ud over flyselskabets stort planlagte vækst, siger Jacob Pedersen.

- Kan selskabet ikke tjene penge på ekspansionen og igen få overskud, vil det få svært ved at betale de mange nye fly, som er bestilt.

I 2012 bestilte Norwegian 222 nye fly til en samlet pris på 127 milliarder norske kroner. Målet er, at ingen fly i flåden skal blive mere end syv år gamle.

I forhandlingerne med Norwegian forsøger piloterne at få så megen indflydelse som muligt, de vil blandt andet arbejde på nordiske betingelser.

- Det er et forsøg på at få bedre vilkår, men det er bare stik imod den retning, som hele sektoren bevæger sig i.

- Det harmonerer heller ikke med ledelsens vækststrategi, hvor det er vigtigt for Norwegian at få piloterne ud i forskellige europæiske selskaber. Her skal de nemlig arbejde på lokale betingelser som eksempelvis lavere løn, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/