Analytiker: Endomondos brugere skød prisen i vejret

Skrevet af admin

05/02/2015

Mest læste i dag

Det er ikke hver dag, at en dansk virksomhed med 25 ansatte bliver solgt for omkring en halv milliard kroner.

Men med et fast tag i millioner af brugere er motions-applikationen Endomondo meget værd, vurderer chefrådgiver i Nordea Michael Borre.

- Prisen på en halv milliard skal forklares med antallet af brugere. Det er ikke kodelinjerne i app'en, der er attraktive, det er i stedet at købe sig ind i en "first mover"-virksomhed med en kæmpe base af brugere, siger han til Ritzau og uddyber:

- Det er ikke nemt for en lignende app at komme på markedet, fordi Endomondo allerede har skabt et netværk, hvor millioner konkurrerer med hinanden og deler data med hinanden. Hvis alle andre har Endomondo, vælger den næste nok også Endomondo, så 25 millioner brugere er meget værdifuldt.

Det danske iværksættereventyr Endomondo, der tog sin begyndelse i 2007, er på amerikanske hænder, efter at den populære løbe- og cykel-app til smartphones onsdag er blevet solgt til den amerikanske sportstøjsproducent Under Armour for godt 575 millioner kroner.

Under Armour er ikke voldsomt kendt i Danmark, men i USA er det et stort brand, som er førende inden for innovativt sportsbeklædning og sportssko. Derfor er købet af Endomondo ikke helt skørt ifølge Michael Borre.

- Under Armour står for aktiv livsstil ligesom Endomondo. Samtidig får vi mere bærbar teknologi, og i det lys er det nok ikke tosset for et tøjmærke at bevæge sig ind på det område, siger han.

Samtidig kan salget for alvor skyde Endomondos spurt ud i verden i gang.

- Der kommer højst sandsynligt mere fart på udbredelsen af app'en, selvom der jo er god fart på allerede. At komme under Under Armours paraply kan kun, tror jeg, sætte vækstmotoren op et ekstra gear, siger Michael Borre.

/ritzau/