Analytiker: Nej fra Kina koster A.P. Møller - Mærsk dyrt

Det er store summer, Maersk Line går glip af med afvisningen af P3-samarbejdet. Det er første reaktion fra analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, efter at de kinesiske myndigheder har afvist den planlagte alliance mellem Mærsk-containerrederiet og rivalerne CMA CGM samt MSC.

De tre rederier havde håbet at starte samarbejde i efteråret og deles om skibene på de store øst-vest-ruter mellem Asien, Europa og Nordamerika.

- Det er en meget negativ nyhed. Maersk Line havde regnet med omkostningsbesparelser på omkring 14 procent på de berørte farter og 5-6 procent samlet set, så det er rigtig mange penge, det kommer til at koste Mærsk i tabt indtjening, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Aktiemarkedet har også reageret kraftigt på nyheden om, at de kinesiske myndigheder ikke som ventet vil godkende samarbejdet mellem verdens tre største containerrederier.

Omtrent en halv time efter, at A.P. Møller - Mærsk meddelte til fondsbørsen i København, at alliancen var droppet, lå Mærsk B-aktien 6,2 procent lavere i 13.170 kroner.

- Det er en kraftig reaktion, men jeg skal også ind nu og justere mine estimater for, hvor meget Maersk Line vil tjene fremadrettet. Indtjeningen i de kommende år vil nok blive knap så prangende, siger Jacob Pedersen.

Nykredit Markets analytiker Ricky S. Rasmussen er overrasket over det kinesiske nej og kalder det noget af en streg i regningen.

- Jeg havde forventet, at Maersk Line ville kunne sænke deres enhedsomkostninger med seks procent. Det ville være penge, der var gået direkte på bundlinjen i Maersk Line. Så der er ingen tvivl om, at det er utroligt ærgerligt for Maersk Line, dette her, siger han til Ritzau Finans.

Selv om nyheden fjerner et stort potentiale for besparelser, er der dog en lille positiv faktor for det lyseblå rederi, påpeger Jacob Pedersen.

- Det er klart negativt for Mærsk, men det er endnu mere negativt for MSC og CMA CGM. Mærsk står et sted i dag, hvor man indtjeningsmæssigt kan leve med status quo. Det er der ikke mange andre i sektoren, der kan, siger Jacob Pedersen.

Så sent som fredag skrev Morgan Stanley i en analyse af A.P. Møller - Mærsk ifølge Ritzau Finans, at man forventede en omkostningsbesparelse på 500 millioner dollar fra P3-alliancen.

/ritzau/

Dagens Gossip