Analytiker: Salg af hovedtelefoner og tv skuffer hos B&O

Skrevet af admin

20/01/2015

Mest læste i dag

Det er ikke kun sød musik at studere danske Bang & Olufsens regnskab for første halvdel af regnskabsåret 2014/15, vurderer Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank.

For salget af hovedtelefoner og højttalere, som sælges i divisionen Play, skuffer, og det samme gør AV, som er Bang og Olufsens tv-afdeling, siger han.

- Det er en anelse bekymrende set i lyset af, at det er et år siden, selskabet lancerede en række produkter, man forventede, ville bidrage til væksten. Det er bare ikke sket, siger han til Ritzau Finans.

Play kom igennem andet kvartal med tilbagegang. Afdelingen omsatte for 140 millioner kroner mod 168 millioner samme periode i 2013.

AV havde en omsætning på 429 millioner kroner. I samme kvartal sidste år omsatte divisionen for 464 millioner kroner.

Søren Løntoft Hansen forklarer, at et af problemerne for B&O er, at selskabets traditionelle forbrugerskare mindskes, og selskabet må derfor udvide forretningen andre steder.

En af løsningerne kan være at satse mere på tredjepartsbutikker, hvor højttalere og hovedtelefoner kan nå ud til et bredere publikum.

- Jeg tror, at B&O i forvejen satser ret hårdt på det. Det er en mulighed for at udbrede især Play-brandet. På en eller anden måde er det den rigtige strategi, vurderer Sydbanks senioranalytiker.

Som ventet koster problemer med fjernsynsproduktionen dyrt hos Bang & Olufsen, der kom ud af første halvdel af regnskabsåret 2014/15 med et resultat før skat på minus 224 millioner kroner.

Underskuddet skyldes blandt andet, at en række produkter er forsinkede, ligesom produktionsomkostningerne har været højere end forventet, siger selskabets topchef, Tue Mantoni, i regnskabet.

/ritzau/