Analytiker: TDCs succes er at hegne kunden ind

»Der er for mange steder, hvor TDC for øjeblikket er under pres, til, at det kan opveje faldet. Men TDCs største styrke er, at koncernen kan levere det hele til kunden.«

Derfor er det TDC-regnskab, som kom fredag morgen, overordnet på linie med, hvad aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, forventede at se - tilbagegangen til trods.

»TDC satser langt mere på at være kundens foretrukne samarbejdspartner på hele paletten af ydelser. TDC er i en position på markedet, hvor selskabet godt kan tillade sig at tabe nogle kunder og i stedet koncentrere sig om, hvilke kunder man har, og hvilke kunder man gerne vil have. TDC arbejder på ikke at blive leverandør af enkelttjenester men levere hele pakken. Dermed gør man sin egen portefølje af varemærker enklere og hegner samtidig kunden langt bedre ind, end hvis man kun leverer en enkelt ting. Og det kan i sidste ende blive svært for konkurrenterne at hamle op med, når kunder, der lægger alt hos TDC, kan få alle de små, ekstra ting,« siger Morten Imsgard, som følger telemarkederne tæt.

Største pinsler kan være overstået

Han hæfter sig ved, at regnskabet viser, at det er lykkedes TDCs erhvervsdivision at stabilisere det månedlige forbrug pr. kunde efter mange kvartalers fald.

»Det er måske første praj om, at mange af kontrakterne nu er genforhandlet med kunderne til lavere priser, og at de største pinsler derfor er overstået, så man kan forvente en mere stabil udvikling - om end stadig i et ekstremt konkurrencepræget miljø,« siger Morten Imsgard.

Han ser heller noget alarmerende i, at TDC har mistet omkring 5.000 mobilkunder, også fra lavprisselskaberne Telmore, Onfone og Fullrate. Både Telia og »3« lancerede i marts abonnementer med gratis tale.

»Det positive ved fri tale er, at prispunktet er blevet flyttet godt ti kroner opad på markedet, fra omkring 149 til 159 kroner. Den psykologiske effekt i, at teleselskaberne nu får vist kunderne, at det ikke skal være billigere, er et skridt i den rigtige retning for teleselskabernes indtjening,« siger Morten Imsgard.

Tilfredsheden er vigtigere end forventet

TDC fremhæver selv, at selskabet scorer højt i kundetilfredshedsundersøgelser. Og det skal man nok lægge mere i end den umiddelbare PR-værdi, mener Sydbank-analytikeren.

»I sidste ende er det det, der skal skille teleselskaberne ad, fordi de i bund og grund leverer samme kerneydelser. Kundeservice, netværksstabilitet med mere er virkeligt afgørende parametre fremover. Og TDC har åbenbart vundet over også andre brancher. Folks opfattelse er jo generelt, at telebranchen har dårlig service, men når man er så stor som TDC, vil der altid være en masse møgsager, der ender i medierne. Jo flere tilfredse kunder man har, og jo hurtigere man afvikler deres henvendelser, jo mindre tryk er der på TDCs support, og jo flere penge kan TDC så spare,« siger Morten Imsgard.

TDC har ifølge eget udsagn haft det laveste antal fejlhåndteringstimer i adskillige år.

»Gør man det rigtigt, er der kroner og øre i det. For man kan ikke bare sælge et produkt. Så lavprishungrende er danskerne trods alt ikke. Der skal ikke være udfald på hverken mobiltelefonen eller TV-skærmen - så skifter de straks til en anden udbyder,« siger Morten Imsgard.

 

Dagens Gossip

Dagens TV