Ankestyrelsen: Digitalt brev om børnepenge er ikke nok

Skrevet af admin

19/12/2013

Dagens topnyheder

Klagerne væltede ind til Ankestyrelsen, da reglerne for at få udbetalt ordinært og ekstra børnetilskud for juli kvartal 2013 pludselig stoppede.

Mere end 300 borgere klagede over den manglende udbetaling - og med god grund. For Udbetaling Danmark havde ikke ret til at stoppe børnetilskuddet.

Det har Ankestyrelsen netop gjort.

Udbetaling Danmark, der er den myndighed, der står for udbetalingerne, stoppede børnetilskud, fordi borgerne ikke havde bekræftet deres status som enlige forsørgere ved at underskrive den årlige enlig-erklæring digitalt.

Men opfordringen til at gå ind på borger.dk og underskrive enlig-erklæringen samt rykkeren og selve afgørelsen om at stoppe børnetilskuddet blev udelukkende sendt til borgernes digitale postkasse.

Tidligere blev dokumenterne sendt som fysiske breve.

Fælles for klagerne er, at de ikke har kontrolleret deres elektroniske postkasse og derfor først opdagede, at der var noget galt, da børnetilskuddet ikke blev udbetalt.

Som udgangspunkt er det hver borgers eget ansvar at holde øje med post i den digitale postkasse, og Udbetaling Danmark kunne derfor kommunikere via den digitale postkasse.

Men Ankestyrelsen finder, at Udbetaling Danmark burde have orienteret alle modtagere af ydelsen om den nye kommunikationsform.

Borgerne burde have fået at vide, at de for fremtiden kun ville modtage breve i deres digitale postkasse. Det er ikke tilstrækkeligt, at vejledning er sket med Digital Post, skriver Ankestyrelsen i sin afgørelse.

Fra 1. november 2014 bliver det obligatorisk for alle borgere at have en digital postkasse, som myndighederne kan sende post til.

Og derfor skal myndighederne være ekstra opmærksomme på at vejlede borgerne grundigt, understreger Ankestyrelsen i sin afgørelse.

/ritzau/