Annulleret DSB-besparelse undrer Venstre

Det kommer bag på Venstre, som i sin regeringstid pålagde statsbanerne den årlige besparelse.

»Vi undrer os over, at regeringen nu vælger at eftergive DSB 300 millioner kroner. Vi har en situation, hvor der er passagerfremgang og hvor EU tidligere har løftet øjenbrynene over for, at staten betaler for meget til DSB for den kørsel, der leveres. De får jo over 3,6 milliarder kroner om året fra statskassen,« siger partiets trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V).

Han påpeger desuden, at DSB netop har fremlagt et yderst positivt halvårsregnskab med et overskud på 240 millioner kroner.

Men trods det positive halvårsregnskab står DSB ifølge de Radikale over for store vanskeligheder, og derfor er der behov for at skabe ro om selskabets økonomi, siger trafikordfører Andreas Steenberg (R).

»Den annullerede besparelse skyldes, at DSB simpelthen har svært ved at levere de 300 millioner kroner om året. Det er en virksomhed, som i forvejen har store problemer med meget høj gæld, der blev opbygget under VK-regeringen, og med nogle IC4-tog, der ikke rigtigt fungerer. DSB har brug for at afdrage på gælden, den er så vidt jeg husker på 18 milliarder kroner,« siger han.

Hos regeringskollegerne i Socialdemokraterne håber trafikordfører Rasmus Prehn (S), at regeringens håndsrækning til DSB i sidste ende vil få flere danskere til at køre kollektivt.

»DSBs ledelse og medarbejdere har gjort en kæmpe indsats for at skabe en god forretning. Man har trimmet og omorganiseret, derfor er signalet fra regeringens side, at man gerne vil give DSB ro til at fortsætte den gode udvikling, så der er flere, der vil vælge at køre kollektivt,« forklarer Rasmus Prehn.

Men den forklaring køber Venstre ikke.

»Regeringen egen Produktivitetskommission har jo peget på, at der er et meget stort besparelsespotentiale, hvis vi sørger for mere konkurrence. Det er i det lys, man skal se, at EU har løftet øjenbrynene og sagt, at DSB får for mange penge, og derfor skal der noget tilbage til statskassen. Når det samtidig strømmer til med nye passagerer, så er det mærkeligt, at man i den situation vælger at forære DSB de penge,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

De Radikale frygter dog ikke en løftet pegefinger fra Bruxelles.

»Vi mener ikke, at det argument holder vand. Det har vi selvfølgelig kigget på, men vi tolker det ikke sådan i forhold til EU-reglerne. Der er ikke noget togdrift i Europa, der kører uden statstilskud, det er stort set offentligt støttet i alle lande,« siger Andreas Steenberg.

Selv om Kristian Pihl Lorentzen er kritisk over for, at DSB ikke holdes på sparesporet, vil han ikke kommentere, om Venstre under finanslovsforhandlingerne vil kræve, at regeringen dropper fredningen af statsbanerne.

»Det vil jeg ikke udtale mig. Jeg vil bare sige, at vi undrer os over, at DSB skal fredes,« siger han.

DSB har ikke ønsket at kommentere sagen.

Dagens Gossip

Dagens TV