Apple-brandet er nu er mere værdifuldt end Coca-Cola

Coca-Cola har siddet trygt på pladsen som det mest værdifulde brand i mange år. Nu er det slut. Apple indtager førstepladsen og slår det populære soft drink-brand ned på en tredjeplads.

Det viser en ny årsrapport over de 100 mest værdifulde brands i verden lavet af Interbrand - et konsulentfirma ejet af Omnicom Group. Det skriver The New York Times.

Se også: Top 10: Verdens største brands

Det er første gang, at Coca-Cola ikke stryger ind på en første plads. I

13 år har virksomheden gang på gang ikke været til at vælte. Men den nye

teknologibølge har gjort det sværere for den 127 år gamle

sodavandsproducent.

Apple har ligget i hælene på Coca Cola i en del år. Sidste år lå selskabet nummer to og forrige år lå det nummer otte. Og det er gyldne ord om Apple, der indleder den nye rapport.

»Sommetider ændrer et selskab vores liv, ikke bare med sine produkter, men med sin ethos. Dette er grunden til, at Interbrand efter 13 år med Coca-Cola i toppen, nu har en ny nummer 1 - Apple,«

Også Google og Microsoft har indtaget top fem med henholdsvis en anden og femteplads. Og der er en grund til, at flere teknologi-brands i år lægger sig i toppen af listen.

»Mærker som Apple, Google og Samsung er ved at ændre vores adfærd. Hvordan vi køber, hvordan vi kommunikerer med hinanden, selv hvordan vi taler med hinanden. De har bogstaveligt talt ændret den måde, vi lever vores liv,« siger Jez Frampton, der er global chef i Interbrand, til The New York Times.

Nyere brands klarer sig også godt på listen. Facebook er kravlet op fra en plads som nummer 69 sidste år til nummer 52 i år. Men der er også eksempler på virksomheder, der enten ryger helt ud af listen eller tager et ordentlig dyk. Nokia er på to år faldet 43 pladser. Mobilgiganten lander i år på plads nummer 57.

Dagens Gossip