Arabisk bliver brugt til mobning og chikane på skoler

Skrevet af admin

21/06/2016

Dagens topnyheder

Når tosprogede elever slår over i arabisk, bliver det ofte brugt til at slynge skældsord mod læreren, mobbe andre elever og chikanere arabiske piger.

Det viser en ph.d.-afhandling foretaget af Jalal El Derbas, underviser i arabisk og interkulturel kommunikation på Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet, ifølge Berlingske.

Undersøgelsen, der er baseret på videooptagelser af sjetteklasser på to folkeskoler med en overvægt af tosprogede elever, viser ifølge Berlingske en "verden præget af sindrige hierarkiske strukturer, seksuel og religiøs chikane, mobning og racisme."

- Al mobning foregår på arabisk. Alle de grimme og onde ord bliver sagt på arabisk.

- De arabiske drenges hierarki skaber et meget voldeligt miljø, siger Jalal El Derbas til Berlingske.

Lærerne forstod ofte ikke, hvad der blev sagt, og hvad der foregik, fordi det foregik på arabisk.

Der har tidligere været tale om, at tosprogede elever blev diskrimineret i skolerne, og at eleverne dermed indirekte blev tvunget til at tage rollen som ballademagere.

- Men dette så jeg ingen som helst spor af. Jeg har ikke kunnet finde noget som helst, der viser, at skolerne diskriminerer og marginaliserer de tosprogede elever, siger forskeren.

Han understreger, at de skoler, han fulgte, har en overvægt af elever fra minoriteter og at de kom fra ghetto-områder. Derfor er den ikke nødvendigvis dækkende for alle tosprogede elever.

Professor i parallelsproglighed Anne Holmen fra Københavns Universitet mener ikke, at problemet ligger i den udprægede brug af arabisk til mobning, men undervisningen.

- Eleverne spilder deres tid, og de fylder tiden ud med at drille hinanden. Vi er nødt til at få udviklet pædagogikken, så vi kan trække på alle børns ressourcer.

- Det handler om måden, man bruger arabisk på i skolen, men det handler også om måden, man laver pædagogiske aktiviteter på, siger hun.

/ritzau/