Arla fordobler resultatet

Bundlinjen er dobbelt så stor hos Arla efter første halvår som i samme periode sidste år. Nettoresultatet er på 1,1 milliarder kroner trukket op af stigende efterspørgsel og højere priser.

»Arla har præsteret godt i et globalt marked, der generelt har været præget af højere priser, fordi produktionen af mælk ikke kan matche den voksende efterspørgsel. Vores koncernstrategi er blevet fulgt benhårdt både i og uden for Europa, og det har i første halvår resulteret i tre forhøjelser af mælkeprisen til andelshaverne og dermed en øget indtjening til landmændene,« siger administrerende direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh i mejerigigantens regnskab for årets første seks måneder.

Arla har varslet yderligere prisstigninger i september.

Omsætningen lander på 35,7 milliarder kroner i første halvår, en stigning fra 29,9 milliarder i første halvår 2012. I alt indvejede mejerikoncernen 4,7 milliarder kilo mælk fra sine andelshavere - det er 1,1 milliarder kilo mere end i samme periode sidste år.

Uden for landets grænser melder Arla om øget omsætning. Blandt andet er salget af højt forædlede børneernæringsprodukter og mælkepulver til den globale mejeriindustri fordoblet. Især Kina er en stor aftager, meddeler Arla, som desuden ser lovende på opbygningen af forretningen under Arla-varemærket i netop Kina.

I Rusland noterer Arla en organisk vækst på 25 procent og over 15 procent Mellemøsten og Afrika.

 

Dagens Gossip