Arla lander ordrer i Kina til fire milliarder kroner

Mejerigiganten Arla har indgået en kæmpe aftale med Kina om levering af mælkeprodukter.

Ordrerne lyder samlet på omkring fire milliarder kroner, så det er en ganske betydende aftale der er indgået.

Konkret har Arla underskrevet flere aftaler, der vil styrke eksporten til Kina:

  • Arla indgår en aftale med Kinas førende mejeriselskab, China Mengniu Dairy Company Limited, om at udbrede varemærket Arla inden for nye produktkategorier med adgang til flere kinesiske forbrugere.
  • Arla indgår en aftale, der gør Arla til indirekte medejer af Mengniu sammen med Mengnius største aktieindehaver, COFCO Corporation, Kinas største fødevarekoncern.
  • Arla indgår en aftale om at etablere et videncenter for teknologi og kvalitet, der skal styrke den kinesiske mejeriindustri, når det gælder mælkekvalitet, sporbarhed og kontrolleret mælkeproduktion på gårdene med udgangspunkt i Arlas skandinaviske kvalitetsprogram, Arlagården. Aftalen er en rammeaftale med Mengniu, som bakkes op af det kinesiske landbrugsministerium og det danske fødevareministerium.

Tilsammen forventes aftalerne at femdoble Arlas samlede omsætning i Kina i 2016 (sidste år var Arlas samlede omsætning på det kinesiske marked ca. 700 mio. kr.)

Siden 2005 har Arla hovedsageligt solgt mælkepulver i Kina. Det er sket gennem et joint venture med netop Mengniu.

Men nu er Arla klar til at udvide sit engagement på det kinesiske marked til også at tælle andre produkt-kategorier, og derfor ændres der nu på strukturen af Arlas samarbejde med Mengniu.

Arlas nuværende mælkepulver joint venture med Mengniu overgår til at blive en del af Mengniu koncernen, som Arla altså fremover bliver indirekte medejer af sammen med COFCO.

Forbruget af mejeriprodukter i Kina vokser hurtigere end landets ellers hastigt voksende mejeriproduktion. Væksten i omsætning er på ca. 10 procent om året, og dermed forventes Kina at overgå USA som verdens største marked for mejeriprodukter i 2020.

- Med de vækstrater, som driver landet frem nu og i mange år fremover, er det afgørende for Arla at have et solidt fodfæste på det kinesiske marked. Vi er stolte over, at Kinas førende fødevarevirksomhed COFCO og det mest succesfulde mejeriselskab Mengniu Dairy har valgt Arla som strategisk samarbejdspartner på det kinesiske marked, siger Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh.

Dagens Gossip

Dagens TV