Asien er Legos næste store vækstmulighed

Skrevet af admin

02/09/2015

Dagens topnyheder

Legoklodsen er kendt over hele verden, men specielt i Asien har de fået klodsen tættere ind på livet de senere år, efter at Lego-koncernen har øget sit fokus her.

Finansdirektør John Goodwin fortæller, at Asien er den region, hvor man har opnået den højeste vækstrate i første halvår af 2015.

- Kreativitet bliver mere og mere vigtigt i asiatiske hjem, og der passer Lego godt ind.

- Asien er stadig et relativt lille marked for os, men det er der, hvor hovedparten af verdens børn bliver født lige nu, så vi ser fantastiske muligheder fremover, siger han.

Lego lancerede for tre år siden en strategi, der skulle bane vejen for en stærkere markedsposition i Asien, og den er så småt ved at vise resultater.

- Vi er i gang med at opføre en fabrik lige uden for Shanghai, som begynder at producere senere i år, og samtidig har vi salgskontorer i både Shanghai og Singapore, siger Goodwin.

Den økonomiske usikkerhed i Kina ser her og nu ikke ud til at påvirke resultaterne i Asien.

Lige nu er Rusland til gengæld et af de største smertensbørn i regnskabet, selv om man faktisk har øget sit salg her.

- Rusland er et relativt stort marked for os, og det er selvfølgelig påvirket af den økonomiske nedtur, men hvis vi udelukkende kigger på vores salg i rubler, er der stærk vækst.

- På grund af valutakursen er der imidlertid en nedgang, når vi kigger på omsætningen i danske kroner, siger han.

Den russiske rubel handles for tiden i et niveau svarende til en pris på 10 kroner for 100 rubler. Det svarer til et kursfald på mere end 30 procent over det seneste år.

/ritzau/