Ateister vil lære elever om både religion og oplysningstiden

Skrevet af admin

21/06/2016

Dagens topnyheder

Så længe lignelsen om den barmhjertige samaritaner og andre kristne fortællinger dominerer, skal børn og forældre have lov til at vælge kristendomsundervisningen fra.

Det mener Ateistisk Selskab.

- Vi er i princippet enige i, at børn ikke skal kunne fritages for bestemt undervisning i folkeskolen. Men vi kan godt forstå, at man gør det i dette tilfælde, hvor man har at gøre med en skævvreden størrelse, siger formand Anders Stjernholm.

I dag er kristendomsundervisning det eneste fag, elever kan fritages for. Men i et svar til Marie Krarup fra Dansk Folkeparti skriver undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), at hun er "åben over for at se på mulighederne for en ændring af disse regler."

Det skriver Altinget tirsdag. Marie Krarup siger til netavisen, at det er helt afgørende, at især muslimer lærer om kristendommen.

- Ja, muslimske børn skal lære om kristendommen. Ligesom kristne børn skal lære om islam, jødedommen og alle andre religioner, siger Anders Stjernholm, der ud over at være formand for Ateistisk Selskab er medlem af Alternativet.

Kristendomsundervisning er ikke et forkyndende fag. Målet med undervisningen er, at elever får viden om kristendom, de bibelske fortællinger og deres betydning for vores kultur. Først i syvende klasser bliver de øvrige religioner en del af undervisningen.

Kristendommen har haft større betydning for dansk kultur end andre religioner. Derfor er det i orden, at der bliver brugt mere tid på kristendommen i undervisningen. Men Biblen og Jesus fylder alt for meget, mener Anders Stjernholm.

- Hvis vi underviste i dansk fodboldhistorie, ville Michael Laudrup fylde mere end Søren Colding. Det er helt fair. Men faget skulle ikke hedde Michael Laudrup-historie, siger han.

Børn skal undervises i idéhistorie, foreslår han. Tanker fra oplysningstiden og de politiske ideologier skulle være en del af undervisningen sammen med religion.

- Kristendomsundervisning kan ikke forklare børn, hvordan etik og moral er blevet formet i vores samfund. For det kan Biblen ikke forklare, siger han.

- Vi skal undervise børn i vores komplette idéhistorie i stedet for at vælge nogle gamle historier til, siger han.

/ritzau/