Av for pokker: Disse dårlige vaner giver dig ondt i ryggen

Danskernes folkesygdom nummer et er: ondt i ryggen. Men rygsmerter behøver ikke være lig med en sygdom, de kan også sagtens bunde i dårlige vaner i hverdagen.

Fitnea.com nævner otte typiske forhold, som næsten med garanti giver dig ondt i ryggen.

Følg Dagens.dk på Facebook - Altid gratis nyheder og underholdning

1. Sover du på en dårlig madras? En god madras er altafgørende. Er din madras mere end 10 år gammel, skal den skiftes ud. En god madras er hverken for hård eller blød.

2. Bærer du på tunge tasker? Tunge tasker får din krop til at blive skæv, og det samme gælder din rygsøjle. En taske må ikke veje mere end 10 procent af din kropsvægt.

3. Går du med stiletter? Høje hæle får dig til at krumme ryggen og lægger pres på dine led. Men flade sko, såsom sandaler uden støtte bagtil, kan også være dårlige for ryggen.

4. Bærer du nag? Forskere har fundet frem til at folk, der tilgiver oplever færre følelser af vrede og færre smerter. Dine følelser, muskelspændinger og tanker har direkte indflydelse på styrken af dine smerte-signaler.

5. Sidder du ned hele dagen? Et job foran computeren hele dagen er dårligt for dit helbred. Din kropsholdning bliver dårlig, og du får svage rygmuskler af inaktivitet. Et hæve-sænke skrivebord kan hjælpe på sagen, eller du kan prøve at læne dig tilbage i en 130 graders vinkel for at reducere komprimeringen af skiverne i rygsøjlen.

6. Er du stresset? Når du er stresset, er hele din krop inklusiv dine nakke- og rygmuskler også stressede. Det betyder spændte muskler, som ikke kan få lov at slappe af. Du kan afhjælpe din stress med træning, meditation og varme bade.

7. Træner du sjældent? Med træning opbygger du vitale muskler, som støtter din ryg. Uden træning bliver dine muskler svage, og du oplever stivhed i ryggen. Du skal træne på en måde, hvor du styrker ryg og mave.

8. Spiser du for meget usund fastfood? Mad med højt kalorieindtag og lav næring fører til vægtforøgelse, og det kan være en belastning for din ryg. Overvægt midt på kroppen får bækkenet til trække sig frem, og det stresser ryggen. Ved at tabe 5-10 procent af din kropsvægt kan du forbedre din rygs tilstand.    

Dagens Gossip

Dagens TV