Avis ændrer abonnementsvilkår efter kritik

Skrevet af BNB

22/07/2013
Dét åbenlyse faktum bliver nu slået fast med syvtommersøm i Dagbladet Politikens abonnementsvilkår, efter en forhandling med Forbrugerombudsmand, Henrik Øe. Sagen drejer sig om, at dagbladet i sin markedsføring af et seksugers weekendabonnement på avisen ifølge Forbrugerombudsmanden ikke tydeliggjorde, at abonnementet ville fortsætte ud over de seks uger, medmindre kunden selv opsagde abonnementet. Det på trods af at tilbuddet på en bannerannonce på avisens hjemmeside lød: »Køb Politiken lørdag-søndag i 6 uger, pris 299 kr.«. Først hvis man klikkede på en faktaboks om abonnementet, fremgik det, at abonnementet i udgangspunktet var tidsubegrænset. Nu har avisen ændret abonnementet således, at weekendabonnementet automatisk stopper efter de bemeldte seks uger. Forbrugerombudsmanden har tidligere indskærpet reglerne på området, ikke bare til Politiken, men fordi man jævnligt modtager klager af samme karakter. Derfor har Henrik Øe nu taget kontakt til brancheorganisationen Danske Medier for at indskærpe afgørelsen.

Mest læste i dag

Dét åbenlyse faktum bliver nu slået fast med syvtommersøm i Dagbladet Politikens abonnementsvilkår, efter en forhandling med Forbrugerombudsmand, Henrik Øe. Sagen drejer sig om, at dagbladet i sin markedsføring af et seksugers weekendabonnement på avisen ifølge Forbrugerombudsmanden ikke tydeliggjorde, at abonnementet ville fortsætte ud over de seks uger, medmindre kunden selv opsagde abonnementet.

Det på trods af at tilbuddet på en bannerannonce på avisens hjemmeside lød:

»Køb Politiken lørdag-søndag i 6 uger, pris 299 kr.«. Først hvis man klikkede på en faktaboks om abonnementet, fremgik det, at abonnementet i udgangspunktet var tidsubegrænset.

Nu har avisen ændret abonnementet således, at weekendabonnementet automatisk stopper efter de bemeldte seks uger.

Forbrugerombudsmanden har tidligere indskærpet reglerne på området, ikke bare til Politiken, men fordi man jævnligt modtager klager af samme karakter. Derfor har Henrik Øe nu taget kontakt til brancheorganisationen Danske Medier for at indskærpe afgørelsen.