Banedanmark: Spansk togulykke er usandsynlig herhjemme

Ulykken i Spanien betragtes som den værste i 40 år, og ud over de 78 dræbte blev op mod 130 kvæstede, heraf mere end 20 alvorligt.

Foreløbig efterforskning viser, at ulykken skyldes voldsom høj gennem en kurve, som resulterede i, at de otte togvogne røg af skinnerne. Lokoføreren har selv indrømmet, at han overskred fartgrænsen med mere end 100 kilometer i timen.

De danske togsæt tillader ifølge Banedanmark dog slet ikke, at lokoførere har en så tung fod. De travleste skinner i Danmark er nemlig udstyret med et såkaldt ATC-system, som automatisk bremser toget, hvis det overskrider den tilladte fartgrænse på 180 kilometer i timen.

Det sker automatisk via togets eget kontrolanlæg, som fungerer på den måde, at hvis der sker en hastighedsoverskridelse på fire kilometer i timen, så lyder der advarselssignaler i førerkabinen, og overskrides grænsen med syv kilometer i timen, sætter toget automatisk farten ned. Skulle farten blive overskredet med ti kilomenter i timen, foretages en nødopbremsning, og desuden nedbremses toget ved stopsignaler.

Det gælder også på mindre befærdede strækninger, lyder det fra chefen for kvalitet og sikkerhed i Banedanmark, Kirsten Kornerup.

»I teorien er det på enkelte strækninger muligt at køre op til 120 kilometer i timen, selv om der er lavere, lokale fartbegrænsninger, men de danske lokomotivførere er godt uddannede, også inden for sikkerhed, og optræder meget ansvarligt, så det har vi ikke eksempler på,« siger hun.

Den 10. juli advarede lokoførerne i DSB dog netop om alvorlige sikkerhedsproblemer på de danske skinner. Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, meldte ud, at man ikke havde tillid til at DSB kunne håndtere sikkerheden på forsvarlig vis og pegede blandt andet på mangelfuld eller forkert afmærkning på mange stationer og forkert monterede orienteringsskærme for lokomotivførerne.

»Det er kun et spørgsmål om tid, før der sker en ulykke,« lød det fra formanden.

Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen (Ø), har siden bedt trafikminister Henrik Dam Kristensen (S) forklare sig i sagen.

Dagens Gossip