Bang & Olufsen fokuserer forretningen og sælger fra

Bang & Olufsen indgår en licensaftale med Harman International Industries og sælger sine aktiver i den såkaldte Automotive-forretning, der omfatter lydsystemer til luksusbiler.

Det oplyser den Struer-baserede virksomhed i en fondsbørsmeddelelse.

Som led i aftalen modtager Bang & Olufsen en forudbetaling på 1,170 milliarder kroner.

Desuden sikres Bang & Olufsen årlige minimumbetalinger og en licensbetaling per enhed i mindst 20 år.

Ifølge den danske radio- og tv-producent skal aftalen ses i lyset af, at Bang & Olufsen vil fokusere på at skabe "en stærk forbrugerfokuseret forretning med udgangspunkt i de to brands Bang & Olufsen og B&O Play".

- Transaktionen gør det muligt for Bang & Olufsen at fokusere og styrke den del af forretningen, der er rettet mod forbrugere og reducere den driftsmæssige kompleksitet, siger Tue Mantoni, administrerende direktør i Bang & Olufsen, i meddelelsen.

Topchefen mener, at samarbejdet også åbner mulighed for en betydelig licensbaseret indtægtskilde for selskabet i fremtiden.

- Det strategiske fokus og de økonomiske konsekvenser af samarbejdet vil give Bang & Olufsen mulighed for fortsat at investere i produktudvikling, butiksnetværket og brand-markedsføring for at realisere det fulde potentiale i den del af forretningen, der er rettet mod forbrugere, siger Tue Mantoni.

Aftalen falder på et tidspunkt, hvor Bang & Olufsen står over for mærkbare udfordringer. Selskabet kom således ud af første halvår i indeværende regnskabsår med et underskud på 224 millioner kroner før skat.

Omsætningen faldt i samme periode med otte procent. Resultatet blev blandt andet påvirket af, at der var store problemer med at levere det nye 55 tommers tv, som desuden er blevet langt dyrere at producere end forventet.

/ritzau/

Dagens Gossip