Bankkunder skal sikre øget konkurrence

»Overordnet set handler det om at få forbrugerne til at være mere aktive og om at gøre det lettere for forbrugerne at være det. Det er omdrejningspunktet for at få det her marked til at fungere bedre,« siger Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Mere konkret anbefaler styrelsen blandt andet i sin rapport, at alle forbrugere udfordrer bankerne på pris og vilkår for deres bankforretninger. For der kan være mange penge at spare ved et bankskifte. Ifølge styrelsens beregninger kan en gennemsnits-familie spare cirka 24.000 kroner om året ved at skifte fra den dyreste til den billigste bank.

På den baggrund vil Annette Vilhelmsen sørge for, at bankerne i højere grad toner rent flag om deres rådgivning, så bankkunder ikke stoler blindt på, at de får den bedst mulige rådgivning i banken.

»Jeg synes, at det er et højt tal at se, at en almindelig familie kan spare op til 24.000 kroner ved at skifte bank. Og det, vi kan bruge analyser som denne til, er jo at sikre forbrugerne. Derfor skal forbrugeren kunne gennemskue, hvem de har over for sig i banken. Hvis det er en rådgiver, er det en sælger. Det skal man vide, og derfor vil jeg ændre i Finanstilsynets God skik-regler,« siger Annette Vilhelmsen. Så det her er i virkeligheden mest et opråb til forbrugerne om, at de skal være opmærksomme på, at de formentlig kan opnå en bedre pris, hvilket alt andet lige vil betyde, at bankerne må konkurrere mere på pris?

»Lige præcis, og vi har jo også taget initiativ til, at der skal være bedre skiltning af priser. Det er simpelthen for at sikre forbrugeren bedst muligt,« siger erhvervs- og vækstministeren.

Bankerne slipper dog ikke helt fra at gøre en øget indsats. Således vil Annette Vilhelmsen tage kontakt til bankerne og diskutere flere af anbefalingerne i rapporten. Her foreslås det blandt andet, at det skal være muligt at skifte bank online, at bankerne skal øge åbningstiderne ved eksempelvis at tage weekenddagene i brug, og at bankkunder skal kunne sætte lån på auktion via nettet.

Men det er mere kompliceret end som så, lyder det fra bankernes brancheorganisation, Finansrådet.

»Det er spørgsmålet, om nogen vælger at gå i gang med det. Der er en vis kompleksitet ved det, fordi bankerne jo for at tildele et lån skal foretage en kreditvurdering. Det vil sige, at kunden skal stille ganske mange oplysninger til rådighed for at få en tilbagemelding. Når man hører, at noget skal på auktion, tænker man, at det sikkert går meget hurtigt; så sender man bare ud, at man skal bruge 50.000 kroner, og så får man svar efter et par timer. Men det har vi lidt svært ved at se,« siger Susanne Dolberg, underdirektør i Finansrådet, mens hun mener, at med de digitale løsninger som eksempelvis netbank, som er tilgængelige i stort set alle banker, er der reelt set åben det meste af døgnet hver eneste dag.

Agnete Gersing fastholder dog, at det er hendes klare forventning, at bankerne retter ind i forhold til anbefalingerne, men hun fastslår, at den største opgave – for at bankerne konkurrerer mere på pris – ligger hos forbrugerne.

»Bankerne er jo en forretning, og så længe forbrugerne ikke udfordrer dem på pris, er det rationelt for bankerne at konkurrere på rådgivning og andre parametre. Men hvis forbrugerne begynder at presse dem mere på pris, er der ingen tvivl om, at de vil konkurrere mere,« siger Agnete Gersing.

Dagens Gossip