Bedre klagemuligheder ved e-handel i EU

Med de nye regler kan forbrugere i EU få behandlet deres klager over varer og tjenester købt i EU uden at gå til domstolene. Samtidig bliver der oprettet en online-platform, der på tværs af grænserne videresender forbrugernes klager til den rette klageinstans inden 30 dage. Forslaget er et af de 12 nøgleinitiativer i EU’s vækstpakke, den såkaldte ”Akt for Det Indre Marked”.

- Det er min forhåbning, at det nye system vil fremme e-handel på tværs af grænser. De er klare gevinster for både virksomheder og forbrugere ved mere e-handel. Forbrugeren får adgang til et større udvalg af varer, og virksomhederne får adgang til flere markeder. For at skabe et digitalt indre marked i EU er det vigtigt, at forbrugerne føler sig trygge nok til at handle på internettet i andre EU-lande, siger erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF).

Alternativ tvistløsning på forbrugerområdet er hurtigere, billigere og nemmere at anvende end domstolsprocedurer. Europa-Kommissionen anslår, at generel adgang til alternativ tvistløsning af god kvalitet i hele EU vil betyde besparelser for forbrugerne på ca. 22,5 mia. om året. Det nye klagesystem skal nu implementeres i medlemslandene og forventes at træde i kraft i 2015.
 

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.
 

Dagens Gossip