Bedre kost: Disse spisevaner er de værste

Måske mener du, at du generelt lever rigtigt sundt. Men mange af os har tillagt os nogle vaner, der enten er usunde for helbredet, eller som forhindrer os i at tabe os de sidste tre kilo.

Sundhedssitet Prevention.com kommer med nogle af vores typiske dårlige spise- og drikkevaner, og tipsene til hvordan vi kommer ud af dem igen. Her er et udvalg.

Det er godt med et stykke chokoladekage til din slankekur, læs hvorfor på Soendag.dk

1) Du drikker ofte vin til maden

Hvis du tre-fire gange om ugen ender med at drikke et glas vin eller to til maden, så vil det faktisk ende med at betyde en del i dit kalorieregnskab. Og det kan netop være en af grundene til, at du ikke kan smide de sidste fem kilo, som du ellers gerne vil af med. Det forklarer Amy Goodson, der er klinisk diætist. Hvis du endelig skal have et glas vin, så prøv med mindre glas, men ellers bør du søge andre veje til at komme ned i gear efter en lang arbejdsdag.

2) Du bruger meget kunstigt sødemiddel

Vil du gerne spare på kalorierne, og mener du selv, at du har fundet den helt rigtige løsning med kunstigt sødemiddel, så risikerer du at udsætte dig selv for en forhøjet risiko for bl.a. at udvikle diabetes 2. Ifølge Amy Goodson så er det ikke nogen god løsning for sundheden at erstatte det kunstige sukker med rigtigt sukker, så der er ikke andet for, at du må vænne dig af med, at alt skal være sødt og skære ned på forbruget af sødede mad- og drikkevarer.

3) Du bruger for meget salt

Har du en vane med at drysse salt på maden, før du overhovedet har smagt den, så risikerer du, at du har et alt for højt saltindtag, hvilket bl.a. kan lede til forhøjet blodtryk. Ligesom med sukker så handler det om at vænne sine smagsløg fra, at alting skal være rigtig salt, før man kan spise det. Og så kan du prøve med andre smagsgivere som fx krydderier i din mad.

4) Du spiser altid mens du laver noget andet

Indtager du morgenmaden foran din tablet eller smartphone, frokosten foran computeren og aftensmaden foran fjernsynet, så risikerer du først og fremmest at spise mere, end du har brug for. Du mister hurtigere din naturlige mæthedsfornemmelse, hvis du ikke har fokus, på det du putter i munden, og det kan have stor betydning for din vægt. Så forbered en begrænset mængde mad, sæt dig ned ved et bord uden andre forstyrrende elementer, og spis den i ro og mag.

Her er fire fødevarer, der holder dig ung. Se mere på Soendag.dk

5) Du overspiser på dage, hvor du skal træne

Får dine træningsplaner dig til at tillade dig selv at spise og spise og spise dagen lang, så må man I den grad sige, at du skyder dig selv i foden, hvis din plan er at tabe dig. Spis kun dine sædvanlige og sunde måltider, som har den rigtige sammensætning af proteiner, kulhydrater og sundt fedt, da det vil give dig rigelig energi til din træning.

6) Du springer måltider over, hvis du skal til fest om aftenen

Har du en tendens til at spare kalorier sammen i løbet af en dag, hvis du ved, at du skal sidde til et selskab, hvor der bliver serveret en masse lækker mad? Det er den sikre vej til overspisning, forklarer diætisten. Sørg i stedet for at blive fyldt op med sund og nærende mad i løbet af dagen, da det vil gøre det meget lettere for dig at begrænse dig selv om aftenen, når du sidder foran lækkerierne.

Lisbeth Madsen, SØNDAG/NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip