Bent Hansen får kritik for regionsfinansieret TV-udsendelse

Men i virkeligheden er udsendelserne, der sendes på regionalstationerne TV Midt-Vest og TV2 Østjylland, skjult reklame for regionsrådsformand Bent Hansen (S).

Det mener de borgerlige partier i regionsrådet, der i en pressemeddelelse tager afstand fra udsendelserne, hvor regionsrådsformanden er blandt de medvirkende.

»Både Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative Folkeparti krævede på et møde i forretningsudvalget for et år siden, at hverken Bent Hansen eller andre politikere måtte optræde i disse regionsbetalte TV-udsendelser. Bent Hansen har således købt personlig reklame i bedste sendetid, og regionen har betalt 1,3 millioner skatteyderbetalte kroner,« udtaler regionsrådsmedlem Jørgen Winther (V) i pressemeddelelsen.

Regionsrådsformanden afviser dog kritikken. Han understreger, at han ikke har brug for at købe sig adgang til TV - og at han i øvrigt spiller en meget marginal rolle i udsendelserne om de to supersygehuse.

»Jeg har ikke deltaget i interview eller lignende. Man har filmet mig, hvor jeg tager første spadestik i Gødstrup, og det er nu engang min opgave som regionsrådsformand,« siger Bent Hansen til Berlingske Nyhedsbureau.

Han mener, at de borgerlige partiers kritik skal ses som indledningen på valgkampen frem mod efterårets regionsrådsvalg.

»Det er langt under bæltestedet og en helt urimelig måde at starte en valgkamp på. Men det er typisk Jørgen Winther,« siger Bent Hansen om det tidligere V-folketingsmedlem.

Kritikken i forbindelse med udsendelserne begrænser sig imidlertid ikke alene til Bent Hansen. Ifølge Dagbladet Holstebro-Struer undlod TV Midt-Vest at fortælle sine seere, at udsendelserne om sygehusbyggeriet i Struer var støttet økonomisk af Region Midtjylland.

Regionalstationens direktør, Ivar Brændgaard, afviste i første omgang, at det var et problem.

»Havde vi selv fået støtten direkte, så burde det også have fremgået. Vi har gennemset udsendelserne og mener ikke, at der er nogle problemer med dem,« sagde han onsdag formiddag til Dagbladets hjemmeside.

Nu har TV-direktøren imidlertid ombestemt sig.

»Vi kommer til at rette det på nettet, hvor udsendelserne ligger. Og det vil komme til at fremgå, når de kommende afsnit skal sendes,« siger han til Dagbladet Holstebro-Struer.

Dagens Gossip