Bente Sorgenfrey efterlyser turbo-tog i Norden

Højhastighedstog med to timer mellem København, Stockholm og Oslo kunne tiltrække virksomheder, sikre mere vidensdeling og mobilitet på arbejdsmarkedet.

Sådan lyder det fra formanden for hovedorganisationen FTF med 460.000 offentligt og privat ansatte, Bente Sorgenfrey.

Hun havde gerne set, at regeringens togfond med knap 28 milliarder kroner fra Nordsøolien også rummede ambitioner om en bedre infrastruktur mellem de nordiske broderlande.

- Jeg er stor tilhænger af højhastighedstog i Danmark. Men jeg så også gerne, at man havde set ud over landets grænser, så vi fik forbundet os med Stockholm og gennem Göteborg til Oslo. Det ville udvikle både virksomheder og uddannelsesinstitutioner, siger Sorgenfrey til Newspaq.

Danskerne er i de seneste år især begyndt at tage job i Norge. Antallet af danske pendlere steg i 2011 med 42 procent til 4.230. Og den udvikling vil komme yderligere i fart, hvis infrastrukturen bliver forbedret, mener Bente Sorgenfrey.

- Selvfølgelig skal vi fokusere på jobskabelse herhjemme. Men det er også vigtigt, at vi ruster os til fremtidens udfordringer. Og hvis man kan komme til Stockholm eller Oslo på to timer, så giver det danske pendlere helt nye muligheder for job i de andre nordiske lande, siger hun.

Socialdemokraterne deler visionen om at binde Danmark sammen med nabolandene via højhastighedstog, fortæller trafikordfører Rasmus Prehn. Men de 27,5 milliarder kroner i togfonden går udelukkende til at elektrificering af jernbanen og til superlyntog mellem landsdelene.

- Nu skal vi først have togsystemet i Danmark op på niveau med den tid, vi lever i. Og det er vi nødt til at bruge alle pengene på. Men det udelukker ikke, at vi tager en ny diskussion op med Bente Sorgenfrey og andre om højhastighedstog ud af Danmark. Jeg synes, det er en fabelagtig god og stærk vision, siger han.

 

Dagens Gossip

Dagens TV