Berøringsfølsom træskærm skal få B&O tilbage på sporet

Skrevet af admin

08/01/2015

Mest læste i dag

Struer-virksomheden Bang & Olufsen har de seneste mange år haft problemer med salget. Og nogle vil mene, at tiden måske er ved at løbe fra virksomheden, der ellers har leveret nærmest ikoniske designklassikere igennem 89 år.

En del af vejen tilbage mod overskud og genvunden tro på fremtiden kan gå over en trykfølsom træskærm. Det er i hvert fald en af de nye ting, som Bang & Olufsen (B&O) i disse dage præsenterer på verdens største messe for forbrugerelektronik, CES, der holdes i Las Vegas denne uge.

- Vi er gået tilbage til det, som vi står for designmæssigt. Med træet viser vi lethed og en hoppen væk fra teknologi, som skal være simpel, siger vice president for brand, design og marketing hos B&O, Marie Kristine Schmidt.

Træet, hun taler om, sidder på B&O’s nyeste lydsatsning, BeoSound Moment, der er en musikafspiller, som forener streamingtjenester, netradio og indehaverens egen musiksamling.

Musikafspilleren står på en docking-station, der også fungerer som højttaler.

På stationen sidder en plade, der på den ene side består af trykfølsomt egetræ, hvor man kan starte og stoppe musikken samt skrue op og ned.

På den anden side minder pladen mest om en iPad-stor udgave af en iPod, og det er her, man laver de mere detaljerede indstillinger af musikafspilleren.

Musiktjenesten Deezer er integreret i afspilleren. Og smider man de små 17.000 kroner, som den koster, får man også et års premium-adgang til Deezer med i købet.

Har man i forvejen abonnement på en anden streamingtjeneste, kan den dog også godt overføres til musikafspilleren. Det kan i givet fald ske via for eksempel en smartphone eller tablet.

- Ud over designet er det vigtige for os selvfølgelig lyden. Akustikken ligger i vores dna og det er der, vi har sat kræfterne ind, siger Marie Kristine Schmidt.

B&O måtte for nylig nedjustere forventninger til årets resultat, så man nu regner med underskud på mellem 90 og 100 millioner kroner. Det førte til, at aktien faldt til det laveste niveau godt fem år.

Virksomheden har dog også registreret succeser på det seneste. For nylig lancerede man således bluetooth-højttaleren A2, og den har foreløbigt været den hurtigst sælgende vare i virksomhedens næste 90-årige historie.

/ritzau/