Betonbro på 2000 tons klar til at blive skubbet på plads i Øster Doense nord for Hobro

Broen er 34 meter lang, 13,5 meter bred og ca. 2000 tons tung, og skal skubbes 45 meter fra støbepladsen syd for Øster Doense ind under jernbanen.

- Det er ikke hver dag, at Banedanmark skubber en så stor brokonstruktion på plads. Det er ofte nemmest at bygge en bro det sted, hvor den skal bruges, eller lave den i mindre dele, og løfte det på plads. Men i Øster Doense har det ikke været hensigtsmæssigt vurderet ud fra tekniske, økonomiske og tidsmæssige hensyn. Derfor har vi støbt broen ved siden af jernbanen. Entreprenøren, der står for indskubningen, har stor erfaring i denne teknik, og hele processen overvåges nøje. Broen skubbes ad flere omgange, og der foretages hele tiden kontrolmålinger, så der er helt styr på, at broen ikke vrider sig, og at den ender på den helt rigtige position, fortæller Banedanmarks projektleder Marianne Rasmussen. 

Når broen står på rette plads, vil der blive fyldt op med jord på hver side, så kun de to midterste understøtninger vil være synlige. Jorden komprimeres godt og grundigt, før sporet reetableres med skærver, sveller og skinner.

Den nye vej, der skal anlægges under broen, bliver ca. 500 meter lang, og der vil blive belagt nye cykel-og gangstier langs vejen.

I perioden fra den 20. oktober til og med den 28. oktober vil der ikke køre tog på strækningen Hobro-Aalborg/Frederikshavn. Togene erstattes af busser i denne periode. Oplysning om bussernes køreplan findes på dette link.

Banedanmark forventer, at det nye vejanlæg kan tages i brug i december 2012 - dog vil det øverste slidlag på vejbanen først blive lagt i løbet af 1. halvår 2013. 

 

Dagens Gossip

Dagens TV