Bilejere kritiserer ejerstraf på fartbøder

Regeringens planer om at indføre ejeransvar på fartbøder, så det i fremtiden bliver bilejeren frem for føreren, der skal betale fartbøden, møder skarp kritik fra de danske bilejere.

I alt har 34 forskellige foreninger og organisationer givet deres mening til kende i forbindelse med høringen om lovforslaget, som Justitsministeriet netop er i gang med at gennemgå.

Heriblandt Dansk Taxi Råd, der påpeger, at det ikke altid er ejeren af taxaen, der sidder bag rattet.

- Det er typisk en ansat chauffør, man har, som så måske kører for stærkt og udløser bøden.

- Og det betyder, at det kan blive en økonomisk byrde for vognmanden, der er ejer af bilen, siger direktør Trine Wollenberg, som også spotter ansættelsesretslige problemer, når vognmanden skal kræve, at chaufføren betaler.

Ejeransvaret skal gælde for bøder, der udløses af hastighedsovertrædelser på op til 30 procent over den tilladte hastighed.

Ifølge Rigspolitiet er 85 procent af alle hastighedsovertrædelser fanget af den automatiske trafikkontrol (ATK) på op til 30 procent.

Hvis bilejeren skal slippe for at betale bøden, skal vedkommende få føreren til at erkende lovovertrædelsen.

Meningen med forslaget er at lette "en tung administrativ byrde for politiet", der ellers skal bruge store ressourcer på at identificere føreren af bilen ud fra de billeder, de får fra ATK.

Juridisk afdelingschef i FDM, Per Alkestrup, er forundret over regeringens planer.

- Man sætter for det første bilejeren til at lave politiets arbejde ved at kræve, at de selv opklarer, hvem der kørte bilen.

- For det andet er der det ubehagelige i, at man som bilejer skal fremtvinge en tilståelse, fordi det ikke er nok, at man kan bevise, hvem der kørte, siger han.

Ifølge bemærkningerne til lovforslaget kan man på de optagne fotos fra ATK se, at det i 45 procent af tilfældene ikke er ejeren, der kører bilen. Og på 11-12 procent af billederne kan man slet ikke se, hvem føreren er.

/ritzau/

Dagens Gossip