Bilgiganterne rejser sig igen

Eneste rigtige undtagelse ser ud til at være de franske bilproducenter. Det er i hvert fald billedet, når man ser på de resultater, verdens bilgiganter har lagt på bordet de seneste uger.

Toyota Motor Corp. var fredag den sidste af de 15 største bilproducenter, der aflagde kvartalsregnskab, og det viste ikke overraskende, at den japanske koncern fortsat skovler penge ind på salget af det, der på årsbasis løber op i omtrent ti millioner køretøjer. Kvartalets bundlinje endte på 31 milliarder kroner.

Lader man blikket feje hen over regnskaberne, bliver det klart, at der er nogle, der er bedre til at lave business end andre. De tyske mærker er nok dem, der funkler mest. Mercedes-ejeren Daimler, München-koncernen BMW og verdens næststørste bilkoncern Volkswagen storsælger biler med en fornuftig margin. Det resulterer i det ene kvartalsmæssige milliardoverskud efter det andet. Andet kvartal 2013 er ingen undtagelse.

Også amerikanerne er kommet godt med. For deres vedkommende er det hjemmemarkedet, der er kommet op i omdrejninger, mens det udenlandske salg stadig halter. Det ændrer dog ikke ved, at truslen om kollaps er fortid for de fleste - den amerikanske stats hjælp, da krisen toppede, ser ud til at have reddet deres liv.

De japanske mærker klarer skærene. Eksporten i verdens tredjestørste økonomi er dog stadig præget af en yen, der trods fald stadig er for stærk, og økonomisk afmatning. Det ændrer dog ikke ved, at de japanske bilgiganter stadig sælger hulens mange biler globalt, og at de kan tjene penge på det.

Og så er der lige Frankrig. De to store aktører er her Peugeut-Citroën og Renault, og de har det ikke nemt. Den franske bilindustri er hårdt ramt af svigtende salg på det kriseramte og altdominerende europæiske kernemarked. Det gælder også i hjemlandet. Det i kombination med et trægt fransk arbejdsmarked, hvor gamle overenskomster gør medarbejderudgifterne meget store, er gift for en bilkoncern. De franske fabrikker har simpelthen svært ved at sælge biler med profit.

Både Peugeut-Citroën og Renault kæmper dog med arme og ben for at holde sig flydende. Førstnævnte med staten i baglommen. EU har netop nikket godkendende til en støtteordning til Peugeut-Citroën, der sidste år aflagde et regulært katastroferegnskab med et tab på 37 milliarder kroner. I første halvår 2013 går det bedre - men der er stadig minus på bundlinjen. Det dog »kun« med tre milliarder kroner.

Grundlæggende går det ikke meget bedre for Renault. Der er dog en væsentlig forskel i sammenligningen med Peugeut-Citroën - det er, at Renault-koncernen og japanske Nissan ejer store andele af hinandens aktier. Det betyder, at Renault har en positiv halvårsbundlinje på fire milliarder kroner.

Sammenlagt vidner tallene fra verdens 15 største bilkoncerner om, at det helt store krise-rædselsscenarie udeblev. De faldt ikke på stribe, som flere forudså for fem år siden. I Frankrig mangler man dog stadig at vise, at man kan lave penge på at bygge biler. Franskmændene venter på, at der kommer gang i den europæiske økonomiske vækst. Når det sker, vil det være en tiltrængt håndsrækning til de europæisk forankrede hæderkronede franske bilfabrikker.

 

 

 

Dagens Gossip