Billeder: Dreamliner-storebror på vingerne uden ballade

878-9eren lettede fra Boeings test- og produktionsanlæg i Everett, Washington, og gennemførte herefter en fem timer lang testflyvning, før det atter satte hjulene på landingsbanen, skriver det amerikanske teknologisite The Verge.

Den forlængede version af Dreamlineren udmærker sig ved at have en rækkevidde, der er 480 kilometer længere end 787-8eren, og ved at den kan pakke omtrent 40 ekstra passagerer i kabinen.

Derudover er der sket nogle ændringer i design- og produktionsfaserne. Det kan tyde på, at Boeing-ledelsen mener, at en af årsagerne til den oprindelige Dreamliners omfattende forsinkelser har været underleverandører - i hvert fald har den i forbindelse med 878-9-varianten valgt at mindske outsourcingen. Det både i designfasen og i produktionen, skriver erhvervsavisen Wall Street Journal.

Mens Boeing lod 60 procent af designarbejdet i 787-8 outsource, så er det kun tilfældet med mellem 30 og 40 procent af designarbejdet i 787-9-versionen, skriver avisen.

Oprindeligt var første version af Dreamlineren, 878-8, sat til at skulle have været i drift i maj 2008. Forsinkelse på forsinkelse betød dog, at det først kom til at ske tre år senere, og herefter måtte Boeing-ledelsen lide den tort at opleve, at det ene fly efter det andet blev ramt af problemer. Den værste var en fejl med batterisystemet, der betød, at luftfartsmyndigheder gav flytypen flyveforbud i over to måneder.

Det var egentlig meningen, at den forlængede 787-9 skulle have været i luften i 2010, men det satte problemerne med 787-8-versionen en stopper for.

Den nye og forlængede Dreamliner er den version, der menes at ville blive en direkte konkurrent til rivalen Airbus' langrute-kompositmateriale-satsning, A350. Den havde jomfruflyvning i sommer.

SE ALLE BILLEDERNE I FULD STØRRELSE HER:

Dagens Gossip