Billigere bajere til studerende

Midt i en festivaltid - endda med udsigt til sol sidst på ugen og ferie for mange danskere - trådte afgiftslettelserne i kraft. Coop, Dansk Supermarked og flere danske detailkæder har allerede sat priserne ned på øl og sodavand, og slår det bredt i gennem, vil afgifterne kunne mærkes i pengepungen. Også lettelsen på øl, som kun er 15 procent i første omgang.

Med udgangspunkt i forbrugerundersøgelsen fra Danmarks Statistik har Sydbank fundet frem til, at jo lavere indkomst man har, jo større en del af forbruget går til øl. Studerende og arbejdsløse er derfor dem, som afgiftslettelserne vil gøre størst glæde hos. Specielt de studerende, hvis man måler på det procentvise forbrug.

»Man må forvente, at de lave indkomstgrupper indeholder en hel del studerende. Opdeler man forbrugerne efter socialøkonomisk status, så fremgår det tydeligt af forbrugerundersøgelsen, at studerende har et betydeligt større forbrug af øl i forhold til deres samlede forbrug end andre grupper,« siger Camilla Skovsbo Erichsen, forbrugerøkonom i Sydbank.

Men der er et men, skriver Sydbank. De Studerende skal nemlig lade mors bil stå og købe øllerne i Danmark, og de lavere afgifter skal slå i gennem på priserne på øl på cafeer og diskoteker, før de for alvor får gavn af afgiftslettelsen.

 

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV