Billigt: Mere end hver tredje dagligvare i kurven er nu discount

Det danske salg af discountvarer stiger stødt. Faktisk kører varebåndet så stærkt for discounthandlen, at Danmark snart kan bryste sig af at have EUs største discountsalg målt på markedsandele, skriver Berlingske.

I dag ligger Danmark nummer to bag Tyskland, men Bundesrepublikkens salg af de billige varer er dog stagneret, og fortsætter den nuværende udvikling bliver Danmark europamester i discount, når kalenderen viser 2016. Det viser data, som analysebureauet GfK Danmark har trukket ud for Berlingske.

Dataene viser, at omtrent 35 procent af de dagligvarer, danskerne fylder i indkøbskurvene, er discountvarer.

»Vi danskere har været prisbevidste i årtier, og når vi så oven i købet bliver krisebevidste, begynder vi at købe endnu billigere ind. Discountkæderne har været dygtige til at dække danskernes hverdagsbehov for dagligvarer, og i dag konkurrerer de også på de friske varer med supermarkederne.« siger Henning Bahr, der er detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia.

Coops analyser af dagligvarehandlen viser endda, at mere end halvdelen af det danske marked er discount, og at man dermed har overhalet Tyskland med fem til seks procent.

Ifølge indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders Jensen, har discountbølgen ikke toppet endnu:

»Der har været en meget kraftig udvikling i discountsektoren. Hvor højt markedsandelen kommer op, tør jeg ikke spå om, men den vil fortsat stige. Konkurrencen er hård derude, men alle kæderne har troen på, at de har det stærkeste koncept. Vi vil allesammen være størst, og derfor kører vi også benhårdt på«.

Den samme optimisme for de billige varer runger også i Dansk Supermarked, der har discountkæden Netto i sin fold.

Her regner direktør for Netto Danmark, Jeppe Dahl-Jeppesen, også med, at discount vil tage yderligere markedsandele i de kommende år.

»Det er svært at sige, om markedet på et tidspunkt bliver mættet, for discount ændrer sig i takt med tiden. Udvalget er større i dag, og der er mere fokus på friskhed og kvalitet. Et andet eksempel kunne være økologi, som også er rigtig stort i discount,« siger han, og fortsætter:

»Vi vil nok tage markedsandele fra både discountbutikker og supermarkeder. Der er åbnet rigtigt mange discountbutikker de senere år, men markedet er fulgt med. Men ligegyldigt, hvad der bliver skrevet og sagt, så er markedet benhårdt derude.«

Dagens Gossip