Birger Christensen åbner showroom i Kina

»Timingen er en afgørende faktor for succes på det kinesiske marked, og vi mener, den er rigtig nu,« siger ejer og 4. generation i butikken Jens Birger Christensen.

Efter stort besvær har Birger Christensen fundet en kinesisk partner, som vil lære kineserne det eksklusive men også internationalt ukendte danske brand at kende. Valget er faldet på smykkevirksomheden C-Jewelry, der ifølge Jens Birger Christensen allerede har godt fat i de stenrige kinesere, som den danske modevirksomhed ønsker adgang til.

Kineserne mangler blik for design

Tidligere har Berlingske Business berettet, hvordan kineserne er vilde med at købe dansk pels fra Kopenhagen Fur, men at der er meget få butikker og skræddere i Kina, som fremstiller pelsfrakker med høj designværdi.

»Det kinesiske pelsmarked er domineret af produktion - ikke af design. Der mangler derfor ypperligt designet pels som den, vi kan levere,« siger Jens Birger Christensen.

Allerede i januar 2012 lød det fra Birger Christensen, at man ville etablere fem til ti butikker på franchisebasis i Kina inden 2016. Siden har Birger Christensen - i lighed med andre danske virksomheder som Hummel, B&O og Pandora, indset, hvor vanskeligt det er at finde de rette partnere i Kina.

På den baggrund er ambitionerne nu langt mere afdæmpede.

»Vi ønsker en fornuftig vækst på det Kinesiske marked, hvor vi får uddannet vor partner samt salgsstaben til at forstå vor DNA og værdisæt. I det lys ser vi ikke en åbning af den første reelle Birger Christensen butik før om tidligst to år,« siger Jens Birger Christensen.

Den statsejede danske investeringsfond IFU investerer i Kina-offensiven sammen med Birger Christensen.

 

Dagens Gossip