Blackberry dropper privatkunderne

Den pressede, canadiske mobilproducent Blackberry trækker sig nu ud af privatmarkedet og vil fremover udelukkende satse på erhvervslivet. Spørgsmålet er imidlertid, om det blot vil sætte yderligere fart på den nedadgående spiral.

Blackberry, som indtil januar i år hed Research In Motion (RIM) men tog navn efter mobiltelefonen, meddelte fredag gennem topchef Thorsten Heins, der er tysker, at selskabet skifter strategi og fremover vil fokusere på erhvervskunder og dermed vende tilbage til tidligere tider, hvor Blackberry netop blev betragtet som erhvervslivets telefon på grund af sikkerheden og pålideligheden ved produkterne og Blackberrys eget netværk.

Kæmpe fyringsrunde

»Sikkerhed betyder noget, og virksomhederne ved, at den gyldne standard i erhvervsmobilitet er Blackberry,« sagde Thorsten Heins.

Han måtte samtidig annoncere, at et nyt milliardtab venter forude, og at 4.500 medarbejdere - eller omkring 40 procent af arbejdsstyrken - vil blive fyret som følge af de økonomiske problemer.

Blackberry har fra 1. til 2. kvartal i 2013 mistet fire millioner kunder men har stadig en kundebase på 72 millioner.

Blackberry har lidt, siden de nye smartphonetelefoner med Googles styresystem Android og Apples iOS kom på markedet. I dag udgør Android-telefonerne næsten 80 procent af alle leverede smartphonetelefoner i verden, mens iOS-telefoner - og her findes kun Apples iPhone - står for omkring 13 procent. Sydkoreanske Samsung er verdens største mobilproducent.

Milliardunderskud - og ny toptelefon

Og lidelserne fortsætter. Blackberry står til et nyt underskud på omkring en milliard dollars eller 5,5 milliarder kroner i indeværende kvartal, når regnskabet offentliggøres på fredag, den 27. september.

Blackberry har sat sig selv til salg som følge af krisen, men endnu er der intet nyt om en mulig køber.

I mellemtiden fortsætter Blackberry med at sende nye toptelefoner på markedet. Den nyeste er Z30-telefonen, som er den første med den opdaterede udgave af Blackberry 10-styresystemet. Men den tidligere topmodel, Z10, som der var store forventninger til, da den blev lanceret tidligere i år, har ikke formået at sælge nær så godt. Visse analytikere anslår, at op mod tre millioner Blackberry-telefoner ligger og samler støv på hylderne, fordi distributørerne ikke har været i stand til at sælge dem. Og det dårlige salg kan gøre det svært at få den nye Z30 skubbet ud på butikshylderne, så folk kan se den og købe den.

170 ansatte i Malmö

Blackberry forventes at have solgt omkring 3,6 millioner telefoner i 2. kvartal.

Analysefirmaet Morningstars Brian Colello »ser intet håb for Blackberry« i øjeblikket og påpeger, at selskabet er inde »i en dødsspiral«.

Blackberry har 170 mand ansat på sit udviklingscenter i Malmö i Sverige, der er Europas tredjestørste. Om og hvordan fyringsrunden vil påvirke centeret, vil først stå klart senere.

Dagens Gossip