Bliver online gambling nogensinde en del af EUs indre marked?

Skrevet af PA

16/10/2016
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er ikke fælles regler for udbud af spil inden for EU.

Mest læste i dag

Der hindrer reelt den frie bevægelighed for vare og tjenester, der skulle være en del af EU indre marked og betyder, at spiludbyderne skal søge licens til at drive spilvirksomhed i hvert enkelt EU-land.

En spiludbyder, der ikke har en licens fra Spilmyndigheden i Danmark, kan derfor ikke lovligt udbyde spil inden for Danmarks grænser.

I Danmark havde Danske Spil indtil 2012 et monopol på online gamling. Med vedtagelsen af en ny spillelovgivning imødekom Folketinget dels presset fra de udenlandske udbydere, men også det faktum at det hidtidige spillelovgivning var i strid med regler for EU indre marked.

Den danske spillelovgiving anno 2012 forklaret kort
I 2012 blev Danske spil’s monopol på det danske penge spils marked ophævet, det inkluderer casino og odds spil. Lotto er stadig forbeholdt Danske Spil. Den nye lovgivning betyder at alle online casino spill udbydere skal søge om tilladelse til at udbyde casino spil i Danmark, og licenshavere skal opfylde en række strenge krav i overenstemmelse med den danske spillelovgivning. I praksis betyder det blandt andet at alle spillere fra da af skal logge ind med Nemid, for at sikre sig at alle spillere er over 18 år, samt at der allerede er trukket skat af de udbetalte gevinster. De casinoer, der pt. har licens i Danmark findes på en fuld liste her.

EU Kommissionens forsigtige skridt mod en harmonisering

I 2011 afholdte EU Kommissionen en offentlig høring med henblik på at få et overblik over situationen på markedet for onlinespil i det indre marked. Formålet var at afgøre om de forskellige nationale reguleringsmodeller kunne eksistere side om side uden af underminere det indre marked og se på om særlige tiltag på EU-niveau kan blive nødvendige for at sikre større sammenhæng.

Den offentlige høring blev fulgt op i 2012 med et arbejdsdokument, der indeholdt flere oplysninger baseret på reaktionerne på fra høringen. I arbejdspapiret konkluderes: “Samlet set synes det endnu ikke at være passende at fremsætte forslag til sektorspecifik EU lovgivning. Men der er bred enighed om at opfordre til en politisk indsats på EU-niveau.”

På den baggrund formulerer arbejdsgruppen fem indsatsområder:

⁃overensstemmelse mellem nationale reguleringsrammer og EU-lovgivningen

⁃forbedring i forbindelse med administrativt samarbejde og effektiv håndhævelse

⁃beskyttelse af forbrugere og borgere, mindreårige og sårbare grupper

⁃forebyggelse af svig og hvidvaskning af penge

⁃sikring af sportens integritet og forebyggelse af aftalt spil.

Selvom der ikke sigtes mod en “sektorspecifik EU lovgivning”, altså en fælles EU-lov om spil, sigtes der mod at harmonisere lovgivningen mellem de enkelte medlemsstater og EU-lovgivningen.

Kommissionens definitive afvisning af en fælles spillelov

For nogen kom det som en overraskelse, da den nytiltrådte formand for EU Kommissionens Expert Group on Gambling Services, Harrie Trammink, i en tale ved en konference for spiludbydere i London i februar 2015 udtalte:

“Det er nødvendigt for udbydere at have licens til det specifikke land, hvor de udbyder spil, uden at kunne regne med at licenserne anerkendes mellem EU-lande.  Medlemsstaterne bør i stedet indføre et ikke-diskriminerende system for udstedelse af tilladelser”.

Årsagen, sagde Tremmink, var at EUs medlemsstater er modstandere af en harmonisering af spillelovgivningen.

Dermed refererede han til resultaterne af høringen fra 2011 og arbejdspapiret fra 2012. I stedet er det Kommissionens intention af forsætte arbejdet for skabe overensstemmelse mellem de enkelte landes lovgivning på spilleområdet og øge samarbejdet om håndhævelse, forbrugerbeskyttelse, forebyggelse af snyd og hvidvask og bekæmpelse af matchfixing.

Det sidste ses netop i opdateringen af den danske spillelovgivning, der trådte i kraft ved årsskiftet, og giver beføjelser til skatteministeren til iværksætte tiltag mod matchfixing og forpligte spiludbydere til at indrapportere uregelmæssigheder til Spillemyndigheden.