Bluff kan få stress til at blusse op

Vi har nok alle oplevet det. Du føler, at du ikke er tilstrækkelig nok. Du føler måske ikke, at du evner at varetage dine arbejdsopgaver ordentlig. Og så sætter du en facade op over for chefen for at gemme de usikre tanker væk.

Men det kan faktisk være med til, at man bliver ramt af stress, hvis man bluffer om sine evner i for lang tid.

»Vi får flere og flere, der henvender sig med arbejdsrelateret stress. Og et element af det er, at nogle er for længe om at sige, at de har svært ved at overskue arbejdsmængden eller en konkret opgave. De tør ikke melde ud,« siger Steffen Tange, der er erhvervspsykolog.

Læs også: Bakterier fra tynde mennesker kan forebygge fedme

Og det er blandt andet andres opfattelse og holdning, der gør, at folk ikke melder ud, men i stedet beholder masken på.

»Folk kan frygte, at deres leder ikke har den menneskelige indsigt eller forståelse, hvis der er problemer med en given opgave. Det tror jeg kan være med til at forstærke bluffet. Og de, der faktisk involverer lederen oplever ofte, at lederen måske lytter, men intet gør - som om, at lederen selv er i tvivl, og derfor bare håber, at problemet »går over« af sig selv. Og det bliver så lederens bluff,« siger han og fortsætter:

»Det ender med, at folk strenger sig for meget an, og er bange for, at det vil blive opfattet som en faglig og personlig svaghed, hvis de går ind og siger, at de faktisk har svært ved at overskue denne her opgave.«

Naja Hulvej Rod, der er stressforsker, nikker genkendende til, at følelsen af ikke at leve op til forventningerne, kan have konsekvenser for helbredet.

»Hvis man ikke føler, at man er god nok i forhold til det, der bliver forventet af en, eller i forhold til ens kollegaer. Så er det klart, at det er noget, der kan give en stressbelastning,« siger hun.

Læs også: Sådan får du den perfekte lur

Og tendensen blusser især op i tider, hvor der er pres på arbejdsmarkedet, og mange frygter for deres job og derfor gerne vil præstere mere. Ifølge Steffen Tange kan det medføre, at folk bluffer mere, end hvad der egentlig er godt for dem selv.

»Det er vigtigt for folk at sende et signal om, at de er en troværdig medarbejder, der har styr på tingene,« siger han og uddyber, at det er meget alment, at folk på alle niveauer har en tilbøjelighed til at ville fremstå tjekket og dygtige.

 

 

 

 

 

Dagens Gossip