B&O bløder i Europa

Salget går tilbage med 19 procent til 1,4 milliard kroner i Europa i forhold til sidste år, og vil sandsynligvis ikke komme op i gear, før europæerne for alvor har rystet gældskrisen af sig.

»Specielt Europa har det rigtig svært, det er en blødende forretning. Man må håbe, at de europæiske forbrugere vågner op til dåd i de kommende år, og at B&O er i stand til at lancere nogle produkter, som møder forbrugerne, der hvor de er,« siger Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank. Han fremhæver den billigere produktlinje B&O Play som en mulighed for igen at få europæerne til at købe virksomhedens produkter og muligvis på sigt lokke dem over i kerneforretningen.

Derudover ligger nøglen til B&O's fremtid først og fremmest uden for Europa, hvor den danske virksomhed satser på at udnytte velhaver-grupperne i særligt BRIK-landene. Her går omsætningen frem med 16 procent i det netop afsluttede regnskabsår til 297 millioner kroner.

»Det har været et år, hvor vi har taget nogle virkeligt betydelige skridt i forhold til at flytte virksomheden fremad og til at skabe vækst uden for Europa,« siger administrerende direktør Tue Mantoni på telekonferencen i forbindelse med regnskabsfremlæggelsen.

Særligt Kina er et nøglemarked, hvor B&O lægger alt an på at få hul igennem til den hastigt voksende overklasse, som er kendt for et stort forbrug af luksusvarer. Regnskabet sætter ikke tal på Kina som særskilt marked, men Tue Mantoni er positiv.

»Vi tror på, at vi kan se en fortsættelse af den stærke vækst i Kina,« siger han.

Kendskabet til produkterne søges blandt andet udbredt gennem kendis-ambassadører fra blandt andet musikkens og sportens verden.

»Vi bygger en stærk distributions- og retailplatform derude, og vi har et stærkt hold, der arbejder for os bestående af folk fra Danmark og folk ansat i Kina. Vi har desuden ansat ambassadører, der arbejder for os på det kinesiske marked. Li Yundi, en af de førende klassiske pianister i Kina, er en af vores brand-ambassadører, og vi arbejder også sammen med det nationale, kinesiske badminton-hold,« siger Tue Mantoni.

Særligt vigtigt er B&Os samarbejde med Sparkle Roll, en kinesisk kæde af indkøbscentre i den allerøverste ende af luksus-skalaen.

»Samarbejdet med Sparkle Roll er noget, de vil nyde godt af. De kender de gode beliggenheder, de kender forretningen i Kina, og de har et kundekartotek af eksklusive kunder. Med den her aftale har B&O lagt fundamentet for at sparke dørene ind i Kina. Med det her kan de næsten ikke gøre mere for at ramme den kinesiske forbruger,« siger Søren Løntoft Hansen.

Dagens Gossip