B&O-topchef drømmer om ny storsællert

Skrevet af admin

13/08/2015

Dagens topnyheder

Bang & Olufsen arbejder på en række nye produkter, der skal vinde forbrugernes gunst og sikre fremtidens overskud. Det fortæller den administrerende direktør i selskabet, Tue Mantoni, i et interview med Ritzau Finans.

- I B&O-Play ligger der en ny, stærk produktstrategi. Vi har omkring et nyt produkt hver måned, hvor vi enten lancerer et helt nyt produkt eller en specialproduktion.

- I B&O-porteføljen har vi 90-års fødselsdag til november, og der lancerer vi et banebrydende produkt, som vi har arbejdet på i de sidste 2,5 år. Det skal være med til at drive noget af væksten, siger Tue Mantoni.

Han vil dog ikke komme nærmere ind på, hvad det er for et produkt.

Selskabets regnskab for fjerde kvartal 2014/15 viste et underliggende driftsunderskud på 53 millioner kroner og et minus på 319 millioner kroner efter skat for selskabets fortsættende forretning.

Indtægten fra forårets frasalg af Automotive, som laver lydanlæg til biler, sikrer dog et lille plus på bundlinjen i det forskudte regnskabsår 2014/2015 med et resultat efter skat på 57 millioner kroner.

Men et driftsresultat på minus 807 millioner kroner for regnskabsåret vidner om svære tider for elektronikvirksomheden.

De tal skal gerne se bedre ud for regnskabet 2015/16, slår direktøren fast.

Allerede i august lancerer B&O et "wireless multiroom" i B&O-porteføljen, hvor samtlige B&O-produkter i hjemmet kan forbindes trådløst, siger Tue Mantoni.

- Hvis man har gamle B&O-produkter, kan man også forbinde dem med systemet, og det gør, at vi kan give kunderne en helhedsoplevelse i deres hjem. Jeg har store forventninger til det, men det er svært at sige, hvad det vil give af salg, siger han.

Han fremhæver, at B&O-Play i fjerde kvartal viste gode takter med en omsætning på 193 millioner kroner mod 127 millioner kroner i samme periode sidste år.

Derfor er han også forventningsfuld på forretningens vegne.

- Vores høretelefoner er blevet godt modtaget, og vores højttaler BeoPlay A2 er blevet vores bedst sælgende produkt nogensinde. Kan vi fortsætte med at lave de vindere, så skal den forretning nok vokse, siger Tue Mantoni.

/ritzau/