Boeing: Prisen på vores kampfly er forkert vurderet

Skrevet af admin

19/05/2016

Mest læste i dag

Danmarks næste kampfly kommer med al sandsynlighed til at hedde F-35 Joint Strike Fighter.

Det var det kampfly, som det såkaldte Kampflykontor under Forsvarsministeriet har vurderet til at være det bedste - og det billigste. Efterfølgende har regeringen også peget på F-35 som det kampfly, der bør afløse F-16.

Det forslag forsøger regeringen nu at samle flertal for på Christiansborg.

Selv om løbet dermed synes kørt, så har flygiganten Boeing bedt om et møde med Forsvarsudvalget torsdag. Boeing mener, at Kampflykontoret har vurderet prisen på deres fly, Super Hornet, til at være 50-100 procent for høj:

- Vi er forundrede over nogle af omkostningsfaktorene i evalueringen, skriver vicepræsident for Boeing Debbie Rub i et brev til formanden for Forsvarsudvalget, Rasmus Jarlov (K).

I brevet nævner Boeing, at man særligt ønsker at diskutere, om der er problemer med den anvendte indkøbspris, omkostninger til service i flyets levetid og antallet af personer, det kræver at operere flyet.

- Som konsekvens af dette, kan prisen på Super Hornet være blevet overvurderet med 50-100 procent, hvilket vil føre til, at Folketinget kommer til at tage denne vigtige beslutning baseret på ufuldstændige og muligvis forkerte oplysninger, skriver Debbie Rub i brevet.

Boeings kritikken handler dog mere om fremtidige ordrer end om at ændre den danske beslutning, siger Jens Ringmose, lektor på Center for War Studies ved Syddansk Universitet til DR.

- De har en klar interesse i at så tvivl om den konklusion, som er lavet i Kampflykontoret. Boeing kommer til at skulle indgå i flere konkurrencer i andre lande, og der er det vigtigt, at de kommer til at fremstå som en kandidat, som ikke er dyrere end de andre, siger han.

Forsvarsministeriet oplyser i en mail til DR Nyheder, at "evalueringerne af kampflykandidaterne har taget udgangspunkt i de svar og oplysninger, som er modtaget fra leverandørerne."

Men det er Boeing altså tilsyneladende ikke enig i. På hasteforetrædet torsdag får Boeing 45 minutter til at forklare, hvor de mener, at Kampflykontoret har fejlet.

/ritzau/