Børne-tatoveringer gav alvorlige udslæt

Skrevet af Michael Lauritsen

15/01/2014

Dagens topnyheder

Store røde, kløende plamager på huden. Det var, hvad fem-årige Frøya fik ud af at lege med de populære legetøjstatoveringer til børn.

Den lille pige, der ellers ikke er allergisk, fik tatoveringerne for halvanden uge siden. 10 dage tog det at få bugt med det ubehagelige udslæt, fortæller moderen Karin Thomassen til den norske avis Altaposten.

- Udslættet voksede fra seks til 16 centimeter på et døgn, siger hun til avisen.

LÆS OGSÅ: Baby-servietter gjorde dette mod otte-årig pige

Karin Thomassen forsøgte at få tatoveringerne af, da hun så den første rødme. Hun fortæller, at tatoveringerne var nærmest uopslidelige. Til sidst måtte hun bruge neglelakfjerner.

På tredjedagen blev udsættet værre, og hun tog sit barn til lægen.

Her fik hun ordineret hydrokortison, som er et mildt steroid, der virker inflamationsdæmpende og hæmmer kløe. 

Det hjalp dog ikke, hvorfor lægen udskrev et endnu stærkere præparat. Efter 10 dage skete der endelig noget.

Karin Thomassen understreger, at datteren aldrig har haft allergiske reaktioner før. Nu spekulerer hun på, om det samme er sket for andre.

LÆS OGSÅ: Når læger vrøvler: Her er de morsomste patientjournaler

– Det er i hvert faldt sidste gang, vi bruger legetøjstatoveringer. Jeg har hørt, at henna-tatoveringer kan give lignende problemer. Men jeg havde aldrig troet, at sådanne udskyldige tatoveringer, som påføres med vand, kunne give så store lidelser, siger hun.

KappAhl, der driver en række butikker i Norge, er ansvarlige for tatoveringerne. Kæden oplyser i en mail, at den sælger op mod 8000 af slagsen om året. Der har aldrig været klager.

Presseansvarlig i KappAhl, Bente Backe-Storløkken, understreger dog, at der ses med alvorlige øjne på hændelsen.

Hun vil nu kontakte Karin Thomassen for at finde ud af, hvilke tatoveringer det drejer sig om. Det skal undersøges til bunds, lyder det.

- Jeg har selv børn, og de elsker at tatovere sig - uden det har medført nogle former for problemer. Vi tager sådanne tilbagemeldinger med største alvor, og vi synes, det er flot, folk tager kontakten og fortæller om eventuelle problemer, siger Bente Backe-Storløkken.