Børnearbejde får danske forbrugere til at lade varen stå

Det viser en måling, som Radius Kommunikation og analyseinstituttet Epinion har foretaget for CSR Fonden, hvis formål er at samle og kommunikere danske virksomheders indsats i bestræbelserne på at løfte det sociale ansvar efter principperne i FNs Global Compact.

Undersøgelsens deltagere er blevet bedt om at angive årsager til, at de har fravalgt produkter, de ellers plejer at købe. 45 procent angiver børnearbejde som årsag, mens 21 procent nævner virksomhedens deltagelse i korruption uden for Danmark som grund til, at de lader produktet stå.

Christian Honoré er CSR-chef hos revisionsfirmaet KPMG. Han mener, at undersøgelsens resultat afspejler den forventning, forbrugerne har til producenterne.

»Der er generel enighed om, at virksomhederne ikke må have børnearbejde i deres værdikæde. Udviklingen er båret frem af konkrete sager om blandt andet Nike, der blev afsløret i at have leverandører, der brugte børnearbejde. Området er i dag bakket op af internationale konventioner og lokal lovgivning,« siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:

»På et område som skat er der endnu ikke opnået samme grad af konsensus om, hvad der er rigtigt og forkert. Men forbrugernes forventninger ændrer sig over tid, og skat er nu for alvor ved at komme på den offentlige radar og CSR-dagsordenen«.

Chokoladeproducenten Toms er et af de selskaber, der har været i stormvejr på grund af beskyldninger om børnearbejde hos nogle af virksomhedens kakaoleverandører.

»Allerede dengang havde vi fokus på CSR, men det er klart, det blev mere vigtigt at være på forkant og have fokus på CSR. Vi er engageret rundt omkring i verden - også på steder, hvor forholdene ikke er som herhjemme,« siger Jesper Møller, Toms administrerende direktør, i pressemeddelelsen.

Dagens Gossip