Børsrobotter udnyttede fejl på millisekunder

Det amerikanske ISM-produktionsindeks, der på baggrund af virksomheders tilbagemeldinger om ansættelser, ordrer mm. giver et øjebliksbillede af økonomien, var den dag sat til at blive offentliggjort præcis klokken 10:00. Men noget gik galt hos nyhedstjenesten Reuters, der har en aftale med ISM-instituttet om offentliggørelse - og det kom til at koste investorer.

For Reuters offentliggjorde tallene 15 millisekunder for tidligt, og det betød, at de systemer, de såkaldte børsrobotter, der var indstillet på at reagere og handle på tallene, gik i gang med at handle, før tallene officielt blev udsendt - og dermed før de investorer og børsrobotter, der brugte andre nyhedskanaler, kunne reagere på tallene.

Ifølge det amerikanske nyhedssite CNBC blev der i de 15 millisekunder solgt aktier for 28 millioner dollar. Få sekunder senere kunne hele markedets reaktion ses, og den var negativ, da ISM-tallene skuffede. Dem der solgte først - altså før kurserne var dykket - fik en bedre pris for deres aktier end de, der solgte senere.

Reuters har ifølge CNBC erkendt fejlen. Et ur på en computer var angiveligt indstillet forkert, og den fejl er nu rettet, forsikrer nyhedstjenesten. Tilbage står man så med et billede på, hvor hurtigt tingene går på aktiemarkederne i dag.

Det er dermed også tydeligt, at de investorer, der har sat børsrobotter til at læse markedsmeddelelser og reagere på dem, blæser det manuelle investorer af banen, når det kommer til jagten på kortsigtet profit på verdens børser.

For 15 millisekunder er tæt på ingenting. Det tager et menneske mellem 300 og 400 millisekunder at blinke med øjnene. Børsrobotterne kan handle på under ét millisekund. Både Reuters og ISM-instituttet ser på sagen med milde øjne. Reuters kalder den angiveligt et »mindre ur-synkroniseringsproblem«, men det er ikke alle, der er enige i den tolkning. Deriblandt Eric Hunsader, der er softwareudvikler hos analysehuset Nanex, og manden, der først bragte sagen til offentlighedens kendskab.

»Vi lever i en verden af mikrosekund-handler, hvor et nyhedsbureau sælger premium-data, og hvor det bruger et ur med en præcision på plus-minus 15.000 mikrosekunder (15 millisekunder, red.),« siger han ifølge CNBC og tilføjer:

»Problemet ved at offentliggøre data for tidligt er, at det medfører usikkerhed i markedet. Og markedet har det ikke godt med usikkerheder.«

Dagens Gossip