Bøvlet togarbejde: Skinner sejles fra Aalborg til Sverige og videre til Frederikshavn

Skrevet af redaktion

17/07/2012
Togpendlerne i Nordjylland må væbne sig med lidt mere tålmodighed, oplyser Banedanmark i dag. Og årsagen er, at arbejdet med at lægge nye skinner er ganske kompliceret. Blandt andet er man havnet i den specielle situation, at man må sende skinner med skib fra Aalborg til Gøteborg i Sverige - for så at sejle dem til Frederikshavn. Og den ødelagte jernbanebro over Limfjorden er den direkte årsag til, at sporarbejdet mellem Lindholm og Hjørring nu må forlænges i tre uger. - Vi er drønærgerlige, men det har vist sig, at det giver store problemer, at vi ikke som planlagt fik kørt skinnerne ud inden sporarbejdet. Når vi nu skal køre skinner ud, er der en stor koordineringsopgave mellem de forskellige arbejder. Alle steder, hvor sporet er taget op eller er blokeret af sporombygning og broarbejder, skal der koordineres med skinneudkørsel. Det betyder, at en række arbejder ikke har kunnet starte og afslutte som planlagt, fordi vi skal køre skinner ud, siger projektchef Preben Jørgensen fra Banedanmark. Den ødelagte jernbanebro over Limfjorden betyder, at Banedanmark er nødt til at sende skinnerne og de specielle arbejdstog ud på en stor omvej over Gøteborg havn i Sverige, hvor en færgeklap i øvrigt først måtte repareres, inden de første skinner kunne blive sejlet til Frederikshavn. Det er nødvendigt at foretage ny planlægning, så alle arbejder, hvor sporet er spærret eller er taget op kan koordineres bedst muligt med skinneudkørsel. - Når vi ikke altid kan påbegynde et arbejde, før skinnetransporterne har været igennem, påvirker det, hvor meget arbejde vi får udført. Og det er derfor, at vi ikke kan gennemføre sporombygningen til den planlagte tid, forklarer Preben Jørgensen. Derfor har Banedanmark været nødt til at forlænge lukningen af strækningen mellem Lindholm og Hjørring med tre uger frem til 1. oktober. Strækningen mellem Hjørring og Frederikshavn vil fortsat være lukket helt frem til den 29. oktober som oprindeligt planlagt. Det er umiddelbart før, jernbanebroen over Limfjorden er planlagt til at åbne igen, men alle involverede parter arbejder hårdt på at få broen åbnet så tidligt som muligt. Banedanmark udskifter 75 km spor på den 80 km lange bane, udskifter ni sporskifter, ombygger 11 overkørsler og renoverer samtidig 25 broer. Som planlagt ombygges sporene på Jernbanen over Limfjorden, mens broen alligevel er lukket. Det omfattende sporarbejde skal sikre passagererne en mere stabil bane med færre hastighedsnedsættelser i fremtiden.

Dagens topnyheder

Togpendlerne i Nordjylland må væbne sig med lidt mere tålmodighed, oplyser Banedanmark i dag. Og årsagen er, at arbejdet med at lægge nye skinner er ganske kompliceret. Blandt andet er man havnet i den specielle situation, at man må sende skinner med skib fra Aalborg til Gøteborg i Sverige - for så at sejle dem til Frederikshavn. Og den ødelagte jernbanebro over Limfjorden er den direkte årsag til, at sporarbejdet mellem Lindholm og Hjørring nu må forlænges i tre uger. - Vi er drønærgerlige, men det har vist sig, at det giver store problemer, at vi ikke som planlagt fik kørt skinnerne ud inden sporarbejdet. Når vi nu skal køre skinner ud, er der en stor koordineringsopgave mellem de forskellige arbejder. Alle steder, hvor sporet er taget op eller er blokeret af sporombygning og broarbejder, skal der koordineres med skinneudkørsel. Det betyder, at en række arbejder ikke har kunnet starte og afslutte som planlagt, fordi vi skal køre skinner ud, siger projektchef Preben Jørgensen fra Banedanmark. Den ødelagte jernbanebro over Limfjorden betyder, at Banedanmark er nødt til at sende skinnerne og de specielle arbejdstog ud på en stor omvej over Gøteborg havn i Sverige, hvor en færgeklap i øvrigt først måtte repareres, inden de første skinner kunne blive sejlet til Frederikshavn. Det er nødvendigt at foretage ny planlægning, så alle arbejder, hvor sporet er spærret eller er taget op kan koordineres bedst muligt med skinneudkørsel. - Når vi ikke altid kan påbegynde et arbejde, før skinnetransporterne har været igennem, påvirker det, hvor meget arbejde vi får udført. Og det er derfor, at vi ikke kan gennemføre sporombygningen til den planlagte tid, forklarer Preben Jørgensen. Derfor har Banedanmark været nødt til at forlænge lukningen af strækningen mellem Lindholm og Hjørring med tre uger frem til 1. oktober. Strækningen mellem Hjørring og Frederikshavn vil fortsat være lukket helt frem til den 29. oktober som oprindeligt planlagt. Det er umiddelbart før, jernbanebroen over Limfjorden er planlagt til at åbne igen, men alle involverede parter arbejder hårdt på at få broen åbnet så tidligt som muligt. Banedanmark udskifter 75 km spor på den 80 km lange bane, udskifter ni sporskifter, ombygger 11 overkørsler og renoverer samtidig 25 broer. Som planlagt ombygges sporene på Jernbanen over Limfjorden, mens broen alligevel er lukket. Det omfattende sporarbejde skal sikre passagererne en mere stabil bane med færre hastighedsnedsættelser i fremtiden.