Bondo: Mangel på forberedelse går ud over eleverne

Skrevet af admin

17/11/2015

Dagens topnyheder

Flere af landets folkeskolelærere mangler tid til at forberede deres timer, og det går ud over kvaliteten i undervisningen i folkeskolerne.

Sådan lyder det fra formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, efter at fire nye rapporter, der skal undersøge, hvordan det går med indførelsen af folkeskolereformen, og hvorvidt den virker efter hensigten, er offentliggjort tirsdag.

En af rapporterne viser således, at flere folkeskolelærere har svært ved at finde tid og plads til at forberede deres undervisning, efter at folkeskolereform trådte i kraft august 2014.

Og det har konsekvenser, lyder det fra formanden.

- Konsekvensen er blandt andet, at eleverne stort set har fået mindre af alt det, som politikerne lovede dem, at de ville få mere af - for eksempel feedback og samarbejde med det omkringværende samfund.

- Det er åbenlyst, at der er alt for få lærere og ressourcer i folkeskolen, siger Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Han mener, at det grundlæggende problem er, at reformen har skruet op for lærernes undervisningstid for at få finansieret den længere skoledag for eleverne.

- Så der er meget mindre tid til at forberede langt flere timer, og det er derfor en meget stor del af lærerne siger, at det ikke hænger sammen, siger han til Ritzau.

- Dertil kommer, at man med de nye arbejdstidsregler ikke får mulighed for at møde hinanden og følge op på elevernes situation i fællesskab. Heller ikke med pædagogerne, fordi pædagogerne underviser, når lærerne har forberedelsestid, siger Anders Bondo Christensen.

De nye arbejdstidsregler betyder blandt andet, at lærerne skal opholde sig på skolen i deres arbejdstid.

De fleste steder har skolelederne fastlagt arbejdstiden til dagtimerne, men det giver problemer for forældrene, siger formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

- Vi har faktisk undersøgt det, og halvdelen af skolerne lægger nu deres skole-hjem-samtaler inden klokken 17, fordi de tolker det sådan, at lærernes arbejdstid skal lægges dér, siger hun og fortsætter:

- Det betyder, at mange forældre, der jo selv går på arbejde i det tidsrum, har svært ved at deltage i samtalerne.

De fire rapporter er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, og Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, Kora.

/ritzau/