Bondo: Skolen ender som socialt eksperiment

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, advarer folketingspolitikerne mod at "bruge folkeskolen som eksperiment".

- De bør stoppe med at lave lovgivning på baggrund af det, de tror, synes og fornemmer, siger han til Ritzau.

Meldingen kommer forud for tirsdagens kongres i lærernes fagforening, hvor man skal tage stilling til regeringens ønske om at reformere folkeskolen.

Der er lagt op til en heldagsskole med undervisning i op til 37 timer om ugen og deraf øget undervisningstid for lærerne.

Politikerne på Christiansborg skal behandle selve folkeskoleforliget, mens Kommunernes Landsforening skal forhandle med lærerne om at ændre tilrettelæggelsen af arbejdstiden.

- Vi står i den helt særlige situation, at reform og overenskomst er blevet koblet sammen. Det er uden sidestykke ikke kun på vores område. Og det er kongressen, der skal vurdere, hvordan vi skal agere, siger Anders Bondo Christensen.

Han er skeptisk i forhold til ønsket om en heldagsskole. Omkring 10 skoler har ifølge Bondo prøvet det på forsøgsbasis. Halvdelen af skolerne kunne bruge det. Den anden halvdel kunne ikke.

Og derfor kan ønsket om heldagsskolen ende som det, han kalder et eksperiment, der risikerer at ramme børnene.

- Jeg mener, at det er vigtigt, at man bygger på den viden, man har. Og i skoleregi ved vi faktisk rigtig meget, siger han.

Kongressen skal som det vigtigste punkt på dagsordenen tage endelig stilling til lærerforeningens forslag om at indrette en skoleuge, hvor lærerne underviser 25 timer og derved skaber sammenhængende undervisning, som ikke bliver hakket op i lektioner.

Så kommer man ønsket om heldagsskolen i møde, men på et fagligt grundlag. Der findes flere praktiske eksempler på, at det fungerer, slår han fast.

- Vores fokus ligger på, hvordan der kommer mest mulig kvalitet ud af den tid, eleverne har med lærerne, siger Bondo.

/ritzau/

 

Dagens Gossip