Borgerlige beskylder regeringen for at haste togfond igennem

Analysen, der koster 85 millioner kroner, ventes klar i løbet af efteråret, og derfor undrer det trafikordførerne fra Venstre, Liberal Alliance og de Konservative, at regeringen allerede nu har fremlagt planerne for togfonden, der skal finansiere udbygning og forbedring af det danske jernbanenet.

»De tre regeringspartier er selv med i det trafikforlig, hvor vi aftalte at bestille analysen. Jeg synes, det er grotesk, at regeringen farer frem med togfonden uden at afvente resultatet,« siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V).

Sammen med kollegerne Villum Christensen (LA) og Mike Legarth (K) har Pihl Lorentzen hasteindkaldt transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) i et samråd, hvor de blandt andet vil have svar på, hvad Togfonden DK kommer til at betyde for en mulig Kattegat-forbindelse.

»De fleste partier er meget optaget af en fast forbindelse over Kattegat, for den vil binde landet sammen på en hel ny måde. Men vi har først de konkrete beregninger om nogle måneder, så det er dybt uansvarligt, at regeringen forsøger at presse togfonden igennem, som om at det er eneste løsning,« siger Venstre-ordføreren.

»Det er aldrig set før, at man kaster en så vidtrækkende plan på bordet uden at skele til analyser,« tilføjer han.

Målsætningen med regeringens togfond er blandt andet at sikre indførelsen af den såkaldte timemodel, der vil nedbringe transporttiden mellem landets største byer. Ifølge Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S), vil timemodellen få konsekvenser for Kattegatforbindelsen.

»Hvis vi gennemfører togfonden i det tempo, vi har planlagt, kan der godt være noget, der tyder på, at Kattegatforbindelsen ikke er aktuel med samme hast, som den har været før,« siger han til Politiken tirsdag.

Berlingske Nyhedsbureau arbejder på at få en kommentar fra transportminister Pia Olsen Dyhr.

Dagens Gossip