Borgmester freder forhadte ladcykler

»Vi skal slet ikke til at regulere på brugen af ladcyklerne - de er et glimrende alternativ til bilen. Det er godt, at der er så mange, der cykler i København, derfor arbejder vi også på at gøre cykelstierne bredere,« siger hun til Berlingske Nyhedsbureau og erkender, at cykelstiens mastodonter kan vække frustrationer hos mindre medtrafikanter.

»Jeg kan godt forstå, at borgerne er frustrerede over ladcyklerne, fordi de fylder rigtigt meget, men vi forsøger hele tiden at forbedre byens infrastruktur,« siger hun og henviser til, at der nu laves bredere cykelstier og såkaldte fremrykkede busstoppesteder for at smøre den omfattende cykeltrafik på en af Københavns trafikale centralnerver, Amagerbrogade.

Ladcyklernes rolle på hovedstadens cykelstier er kommet i søgelyset, efter at en YouGov-undersøgelse lavet for Metroxpress mandag viste, at hele 70 procent af københavnerne har følt sig generet af de »cyklende barnevogne«.

Formanden for Dansk Cyklist Forbund, Erik Hjulmand, er glad for ladcyklerne og henviser til, at cykelstierne bør være bredere, så der er plads til alle.

Dagens Gossip