Borgmestre vil stoppe ny togbro ved Vejle

Flere borgmestre i det strategisk vigtige trekantområde siger klart nej til den planlagte togbro over Vejle Fjord til 4 milliarder kroner.

Broen er ifølge regeringen helt afgørende for den såkaldte timemodel, der frem mod 2025 skal nedbringe transporttiden mellem de største byer.

Middelfarts borgmester, Steen Dahlstrøm (S), advarer mod at bygge den.

»Togbroen er en dårlig løsning. Jeg mener, at man skal droppe den og i stedet lave en ekstra Lillebæltsforbindelse. Det ville være en mere bæredygtig og visionær løsning«, siger Steen Dahlstrøm til avisen.

Trekantområdet Danmark, som er en sammenslutning af Kolding, Fredericia, Vejle, Middelfart, Vejen og Billund, anbefaler i et notat, at planerne om Vejlefjordbroen droppes til fordel for blandt andet en ekstra forbindelse over Lillebælt.

Togbroen over Lillebælt er fra 1935, og området er allerede i dag knudepunkt for tog og biler, men en sådan løsning vil ifølge Transportministeriet koste 12-13 milliarder kroner.

Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) er imod broen ved Vejle.

»Det vil være katastrofalt, og det giver ikke mening. Vi ved, at der er trængselsproblemer på Lillebælt. Man kan lige så godt slå to fluer med et smæk og eliminere de problemer«, siger Jørn Pedersen.

Dansk Folkeparti og Enhedslisten er skeptiske over for den nye togbro ved Vejle, men transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) afviser kritikken, da broen er nøglen til, at timemodellen hænger sammen – uden den er der ikke spor nok til at hente tidsbesparelsen på 8-9 minutter mellem Odense og Aarhus, siger hun.

»Vi får ikke mest for pengene med en ny Lillebæltsbro, men det gør vi med en ny Vejlefjordbro. Og den er helt nødvendig. Hvis man tager den brik ud, falder meget af puslespillet fra hinanden, siger Pia Olsen Dyhr til Politiken.

Dagens Gossip