Brandvarmt Starbucks-salg overskygger lunkne McDonald's-tal

Verdens største kæde af kaffebarer, amerikanske Starbucks, langer stadig flere varme drikke og søde desserter over disken.

Selskabet med 18 filialer i Danmark har torsdag aflagt kvartalsregnskab, og i forhold til andet kvartal sidste år er der gennemført 23 millioner flere transaktioner verden over.

Årsagen til det forbedrede regnskab skyldes ifølge Starbucks blandt andet et nyt mobilt bestillingssystem samt en mobil betalingsmetode for kunderne.

Teknologien har potentiale til at lokke kunder ind, som tidligere er gået forbi Starbucks på grund af lange køer og ventetid, lyder det.

- I de kaffebarer, hvor det har været muligt at bestille og betale via mobiltelefonen, er køerne blevet kortere, servicen hurtigere og mere effektiv, siger topchef Howard Schultz, der tilføjer, at servicen vil blive udrullet over hele USA, før den for Starbucks så vigtige vintersæson begynder.

Det Seattle-baserede selskabs nettooverskud voksede med 22 procent til 626,7 millioner dollar i forhold til samme kvartal sidste år. Det skyldes til dels lavere udgifter til vigtige råvarer som eksempelvis mælk, der har opvejet de stigende udgifter til lønninger i USA.

Starbucks-aktien steg 4,4 procent i efterhandlen på børsen i New York torsdag.

Mens det går fremad for verdens største kaffekæde, halter det fortsat hos verdens største burgerkæde, McDonald's, der også har aflagt kvartalsregnskab torsdag.

Overskuddet faldt med 13 procent i forhold til samme kvartal i 2014, men burgerkæden kunne alligevel præsentere et overskud på 1,2 milliarder dollar.

Selskabet, der fylder 60 i år, kæmper en hård kamp mod konkurrenter, der har en sundere produktlinje.

Amerikanerne og asiaterne har skruet ned for burgerindtaget, mens europæerne takket være tyskere og briter er et lys i mørket for McDonald's.

/ritzau/Reuters

Dagens Gossip