Brillesalg på afbetaling sætter rekord

Måske derfor køber flere danskere end nogensinde deres briller på afbetaling.

En anden forklaring er øget konkurrence på det danske brillemarked, som tvinger optikerkæderne til at tænke kreativt. De lokker med en jungle af nye tilbud – heriblandt såkaldte »brilleabonnementer«. I realiteten er det brillekøb på afbetaling.

For et årti siden købte ingen briller på afbetaling hos Synoptik. Men så fik kæden som den første i Danmark en ny idé om at tilbyde brillekøb på afbetaling. Siden har afbetalingsordninger været i vækst i store dele af branchen. I dag vælger cirka 25 procent af kunderne afbetalingsløsningen hos Synoptik.

»Det er en meget fair og transparent ordning. Man kan få købsbeløbet spredt ud på 24 måneder uden nogen afgifter eller gebyrer og nul rente, så det har vundet meget frem. Cirka hver fjerde brillekøb bliver foretaget på den måde i dag hos os,« siger Claus Winberg, topchef i Synoptik, der har 102 butikker i Danmark.

Afbetaling kaldes også abonnement

Også hos Profiloptik, der er Danmarks største kæde med 146 butikker, sælger man i stigende grad briller på afbetaling til danskerne. Dog kalder man det her briller »på abonnement«, da det lyder pænere.

»Kunderne betaler en abonnementspris for at have deres briller, og det gør de så over 12 måneder. Abonnementsordninger er vundet frem de senere år og udgør i dag en anseelig del af vores omsætning, men jeg vil af hensyn til konkurrenterne ikke sige hvor stor,« siger Jørgen Nielsen, topchef i Profiloptik.

Ifølge konkurrenten Louis Nielsen er det en meget stor del af de etablerede kæders kunder, som køber briller på afbetaling.

»I Profiloptik er det omtrent 70 procent af kunderne, som køber deres briller på afbetaling. Det kan undre, for det er jo noget, som slører priserne,« siger Mads Nygaard topchef i discountkæden Louis Nielsen.

Discountkæden sælger dog også selv briller på afbetaling.

»Vi er imod det, fordi vi synes, at det slører priserne, men vi har følt os tvunget til at gå med, fordi der har været efterspørgsel på det, så nu er det omtrent seks til syv procent af vores kunder, som vælger den løsning,« siger Mads Nygaard fra Louis Nielsen.

Bekymrende ifølge Forbrugerrådet

De mange afbetalingsordninger, som bliver sendt over disken hos optikerne, har Forbrugerrådet en vis skepsis overfor.

»Den stigende tendens til afbetalingsordninger på brillemarkedet er bekymrende,« siger Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet og tilføjer:

»Det er en måde at binde forbrugeren til sig, så han ikke går andre steder hen,« siger Salamon.

Der er dog meget stor forskel på abonnementsordningerne og omkostningerne hos de forskellige optikerkæder, lyder det fra Salamon, der alligevel advarer generelt mod at købe briller på afbetaling.

»I stedet for at bruge opsparede penge binder kunderne jo deres fremtidige økonomi, og den dag, bilen bryder sammen, eller man skal skilles, giver det problemer at have købt for meget på afbetaling,« siger Martin Salamon.

»Når ikke man overholder en betalingsfrist, så koster det jo, og der kan være nogle meget store gebyrer på den slags. Derfor er det vigtigt, at kunderne sørger for at få fuldt overblik over ordningen, der umiddelbart bliver præsenteret som meget fordelagtig, inden de indgår en aftale.«

Dagens Gossip