Britiske tabloid-journalister erkender telefonhacking

Tre forhenværende journalister fra den nu lukkede britiske tabloidavis News of the World erkender, at de er skyldige i at have hacket sig ind på privatpersoners telefoner.

Tilståelserne kom frem, da retssagen mod blandt andre den tidligere chefredaktør Rebekah Brooks og hendes forgænger på posten Andy Coulson, som efterfølgende var presserådgiver for den britiske premierminister David Cameron, gik i gang onsdag.

Brooks og Coulson står ved domstolen Old Baily sammen med seks andre anklaget for at stå bag en konspiration om at skaffe sig ulovlig adgang til telefonsvarer-beskeder på mobiltelefoner.

Anklager, som hovedpersonerne afviser, men som anklagemyndigheden nu anser det for bevist, at de to styrede på den australske mediemogul Rupert Murdochs britiske aviser News of the World og søsteravisen the Sun.

- Der fandt telefonhacking sted, og det i ganske stort omfang, siger statsadvokat Andrew Edis og fremhæver Brooks' og Coulsons fremtrædende roller på aviserne.

- Hvis de kendte til det, må de logisk nok også have givet grønt lys for det. De var ansvarlige for at trække i trådene, siger han.

Onsdag kom det nemlig frem, at News of the Worlds tidligere chefkorrespondent Neville Thurlbeck samt to tidligere nyhedsredaktører på avisen - James Weatherup og Greg Miskiw - under tidligere høringer har erkendt, at de deltog i konspirationen.

Det er de første tilståelser fra medarbejdere på den lukkede Murdoch-avis, siden britisk politi i 2011 indledte efterforskningen af, om avisen ulovligt havde hacket sig ind på telefoner, der tilhørte skuespillere, politikere og ofre for kriminalitet.

De famøse aflytninger var rettet mod toppolitikere, medlemmer af den kongelige familie, kendisser og i flere tilfælde almindelige borgere.

Blandt andet aflyttede News of the World en forsvunden piges telefonsvarer. Pigen blev siden fundet myrdet.

Ifølge Andrew Edis blåstemplede Brooks blandt andet, at avisen betalte en fremtrædende medarbejder ved det britiske forsvarsministerium næsten 40.000 pund (knap 350.000 kroner) for at få adgang til telefonnumre fra kongehuset.

News of the World var den bedst sælgende avis i Storbritannien, da Murdoch under indtryk af skandalen valgte at lukke bladet i sommeren 2011.

/ritzau/Reuters

Dagens Gossip