Brugsuddeler: Svært at sælge de sunde varer til kunderne

Skrevet af admin

11/07/2014

Dagens topnyheder

Kunderne skal lægge flere sunde varer i indkøbskurven, og det skal de danske købsmænd blive bedre til at opfordre til.

Sådan lyder det fra fødevareminister Dan Jørgensen (S) i Politiken fredag. Men på Bornholm har man allerede flere gange forsøgt at få folk til at købe de sunde varer frem for de usunde.

- Vi kørte for eksempel en event med slikfrie kasser, hvor vi hang både almindelige og tørrede frugter op. Men vi solgte ikke en disse, siger Klaus Elleby Larsen, der er uddeler i Dagli'Brugsen i Tejn.

Sammen med en række andre Coop-butikker på Bornholm har Dagli'Brugsen i Tejn siden 2010 været med i projektet "Sundhed og Lokalsamfund", der har handlet om at få kunderne til at købe sundere varer.

Men kunderne "var simpelthen ikke meget for det", lyder det fra Klaus Elleby Larsen.

- Vi kørte forsøget i en måneds tid, men det var ikke til at måle på vores salg. Det var selvfølgelig ærgerligt, siger han.

Til gengæld har Dagli'Brugsen sammen med de andre butikker i projektet haft succes med at lave interne konkurrencer, fortæller brugsuddeleren.

I januar lavede man for eksempel en konkurrence om, hvilken butik der kunne sælge flest rodfrugter, og i februar kørte en lignende konkurrence omkring sunde morgenmadsprodukter.

- Begge gange viste det sig at være en succes, siger Klaus Elleby Larsen.

Derudover forsøgte butikkerne sig med en lignende konkurrence i marts, hvor det handlede om at sælge mest fiskekonserves. Det resulterede i, at salget af fiskeprodukter "eksploderede" i Tejn.

Med tanke på de forskellige forsøg synes Klaus Elleby Larsen ikke, at fødevareministeren har ret i, at de danske købmænd ikke gør nok for at udbrede salget af de sunde varer.

- Vi skal bare finde de rigtige måder at gøre det på. Man kan ikke skære det over en kam og fjerne alt slikket fra kasserne, fordi det ikke virker alle steder. Der er behov for at gå ind og se på kundebehovet de enkelte steder, siger Klaus Elleby Larsen og tilføjer:

- Selvfølgelig kan vi påvirke forbrugeren, men vi dikterer ikke, hvad forbrugeren skal købe. Vi har jo også en forretning, der skal løbe rundt, og gør den ikke det, så lukker Dagli'Brugsen.

/ritzau/